Kåndäär

Det är inte ofta man hör ordet kåndäär mera.  Det finns också den längre formen kåmindäär som mera påminner om ordet kommendera.  Förr kåndäära man barnen och ungdomarna att göra vissa sysslor:  Båånin ska kåndääras åm dem ska iiss jär naa,  an kan it kåndäär se sjölv,  on je bra ti kåndäär aadär, men sjölv rokar it on så mytji.

På bild finns en typisk kommandora ur någon film.  Just nu får jag inte fram namnet på henne.  Hon brukar ofta spela just sådana roller.

Vem är  skådespelerskan?

6 tankar på “Kåndäär

  1. Heidi Nystrand

    Julia Ceasar (stavning?) kunde nog kåndäär hon! Jag är nog bra på det jag också, fast numera har jag inte så många som jag kan kåndäär här hemma, det är mest maken som drabbas 😀

    Gilla

    Svara
  2. Zwei

    Jodå, Julia kunde minsann låta bestämd, och gjorde det i de flesta filmer där hon medverkade. 🙂
    Hon tog också i för full hals när hon sjöng sitt paradnummer, Junaitid Steits åvv Ämörrrrka. 😀

    Gilla

    Svara
  3. Don PJ

    Kanske också Kommodoran i Emil i Lönneberga har något med ordet att göra?

    När jag såg bilden och kopplade namnet Julia Cæsar som kom jag att tänka på följande klipp på Tuben, en klassiker när det gäller henne.

    Gilla

    Svara

Lämna en kommentar