Kåohööling

I unga år var det ofta min uppgift att gå och hämta hem korna från hagen på sommarkvällarna, ti ga ett kåonar fron hagan.  Jag var alltså kåohööling.  Det var för det mesta en ganska lätt uppgift och vägen till Ståofasjäälon var inte särskilt  lång heller.  Det var bara att ta åpp ledi (öppna ledet) och så kom de helt självmant ut och gick hem i maklig takt.  Leidakåovin (ledarkon)  Leija med skällan kom först och de andra efter.  Som kåohööling brukade jag ha en liten kvist i handen, men vet nu inte om den behövdes heller. Har tyvärr ingen bild på jäälon men jag borde faktiskt ta mig dit för en nostalgitripp.  Allt har ju av någon anledning blivit betydligt mindre i formatet numera.

Ibland kunde det inträffa att någon granne ringde och upplyste om att kåonar va po illjääl och då blev det bråttom. Någon ko hade tagit sig ut genom stängslet på grannens  sädesfält och då skulle de motas in i hagan igen.  Kommer ihåg att det var tungt att springa i den långa säden, men tillika roligt när vi lyckades med uppgiften.

10 tankar på “Kåohööling

  1. Heidi Nystrand

    Jag har inga egna ord för kohämtning eller annat som hör till ”koodling” :D, men det är intressant att läsa dina iakttagelser, det är ju ett stycke historia! Din blogg blir alltmer intressant!

    Gilla

    Svara
  2. Don PJ

    En riktigt intressant sida du har startat. Därav syns också antalet kommentarer. Många av de ord och uttryck som du tar upp känner jag till. Fint är även att du skriver någon liten berättelse kring orden och uttrycken. Det blir liksom mera kött på benen då.

    Jodå, jag har också minnen av att ”kat kåona” som vi brukade säga.

    Gilla

    Svara
  3. kicki Inläggets författare

    Heidi

    Jo, kåohöölingan har nog gått till historien numera då djurhållningen är en annan och mjölkningsautomater tagit över i föusi.

    Gilla

    Svara
  4. kicki Inläggets författare

    Hej Don!

    Trevligt med en ny bekantskap på bloggen! Vi talade nog också om att vi kata kåonar och det var väl just när de var po illjääl.

    Gilla

    Svara
  5. AH

    Kåohööling har jag inte själv behövt vara för ”föusdörin va ju såm ledi ti kåohagan”.
    Däremot minns jag hur mamma brukar berätta om då hon var kåohööling i Ölandsskogarna. Minns sådana namn som ”Kålbåttnin”.

    Gilla

    Svara
  6. kicki

    AH

    Det var ju väldigt bekvämt ”ti ha hagan diräkt utanfy dörin”. Kålbåttnin har jag inte hört om, men Öland känner jag ju till.

    Gilla

    Svara
  7. Don PJ

    Jag måste inflika att ”Kålbåttnin” finns säkert i flera byar.Antagligen har det att göra med kolning en gång i tiden.

    Gilla

    Svara
  8. kicki Inläggets författare

    Don

    Du har säkert rätt, men Kålbåttnin som AH nämner torde ligga ganska nära Öland, som är bara några kilometer bort.

    Gilla

    Svara
  9. Pingback: Gamla talesätt och dialektord » Blog Archive » Kat

  10. Pingback: Gamla talesätt och dialektord » Blog Archive » K

Lämna en kommentar