Röitin elo röitmåånan

Nu är vi mitt i rötmånaden eller  röitin som vi kallade den förr.  Då höll man noga reda på när röitin jick in å nåår an jick uot.  Den börjar 22 eller 23 juli och varar en månad.  Förr när kylmöjligehterna var mycket sämre, var det svårt att få matin ti staa se i röitmåånan.  Vädret är ju som bekant fuktigt och varmt just vid den här tiden på året.  Man fick använda källaren, men den brukade också bli för varm om man inte råkade ha en bra jåoltjellar (jordkällare).

Värst var det med mjölkhållningen, då man bara kunde kyla de stora mjölkhinkarna i brunnsvatten som ganska snabbt värmdes upp.

Kommer också ihåg att man brukade säga att röitin ein deil räinar elo fryysär ut (rötmånaden antingen regnar eller fryser ut).  Och det var ju den stora fasan att frosten skulle ta säden och potatisen i förtid.  Då skulle det bli missväxt  vilket skulle  äventyra hela årets inkomst för bönderna.

På den googlade bilden finns just sådana meijärhinkar som jag minns på tork.

7 thoughts on “Röitin elo röitmåånan

  1. Heidi Nystrand

    Röitmåånan har jag hört/förstått. Jag vet att det sades att sårläkning under den tiden skulle vara svårare, såren åuosååradis lättare under röitmåånan. Och mjölkkrukor i föusbrånnin vet jag att mina svärföräldrar hade för att kylas ner.

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    Jo, man skulle vara försiktig med såren, för de kunde åosååras. Tror inte att vi hade hinkarna i brunnen, men det kan ha varit för att den var så djup och brukade ha lite vatten. Vi hinkade upp vattnet och kylde i ett stort kar.

    Gilla

    Svara
  3. Heidi Nystrand

    Ett minne från en sommar då svärföräldrarna höll på med remont i huset och hade mycket att tänka på. Under remonten bodde vi i lillstugon och de äldre kamperade på vinden i stora huset. Dåförtiden hämtades mjölken av en lastbil, hinkarna togs med in till mejeriet och kom i retur nästa dag. Krukorna skulle placeras ute vid vägen på Milkabåole. Trötthet och stress gjorde att svärmor glömde bort att föra krukorna till milkabåole. När mjölkkusken inte hittade nån kruka kom han helt enkel och hämtade inne på gården i stället! Det var service det! (förlåt utvikningen, men din blogg har den effekten på mig; minnen kommer!)

    Gilla

    Svara
  4. måsa-mållon

    Nu har jag blommor i mjölkkrukan! Vem har inte suttit uppflugen på mjölkbord i barn och ungdomen och filosoferat. Borden var också tacksamma omkollvältanprojekt när det skulle göras poåskill på påskaftonen.Röitmoånan var nog ett begrepp som präntades in tidigt.

    Gilla

    Svara
  5. kicki Inläggets författare

    Heidi

    Du får vika ut hur mycket du vill, det är bara trevligt:)
    Mjölkbilen minns jag bra, likaså meijärhinkan som skulle föras till mjölklavan för avhämtning.

    måsa-mållon

    Jag har också blommor i min hink, men de har nog inte mått så bra i regnet, för petuniorna har gulnat i bladen.
    Nu börjar jag riktigt fundera om vi sade mjölklavan
    eller mjölkbåoli. Vi får hoppas AH kommer till undsättning:)

    Gilla

    Svara
  6. Don PJ

    Jag minns att vi kallade den ställning där mjölkhinkarna väntade på hämtning av ”mejabilin” (mejeribilen) för ”mejalavan”.

    Begreppet rötmånad förekommer fortfarande hos åtminstone de som passerat 50-strecket. Det är inte många dagar sedan jag fick höra något om livsmedelshantering med hänsyn till att det är ”röitmåånan”.

    Gilla

    Svara
  7. kicki Inläggets författare

    Don

    Precis så var det, jag blandar ihop begreppen – inte mjölklavan utan meijälavan! Rötmånaden nämns nog i medierna varje år, men den har inte så stor praktisk betydelse numera då vi har så bra kylhantering.

    Gilla

    Svara

Kommentera

