Klymt katton

Iiss it klymt katton sådee!  Det betyder att man ska låta katten vara i fred och inte lyfta upp den mitt på magen och bära omkring med den, så att benen dinglar åt alla håll.   För det mesta är det småbarn som inte förstår hur man ska bete sig, men de tycker så mycket om djur att de bara måste få lyfta och hålla i katten.

Jag vet att det finns olika varianter av klymt och klymtar beroende på vilken dialekt man har, men jag har inte koll på de specifika orden.   Låt höra om ni använder klymt eller något annat ord!

17 tankar på “Klymt katton

  1. PJ

    Klymtar var mig verkligen okänt. Aldrig hört det förr. Däremot pyngäl skulle passa bra in på situationen med småbarn och katter.

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    Ahaa, he va nestan! Är det verkligen sant att ni inte klymtar kattona i Oxkangar? Jag får genast ta tillbaka mitt antagande att alla vöråbor klymtar.Men jag kan förstå pyngäl också. Vi brukar pyngäl (eller pingäl) stora och tunga saker, exempelvis överfulla matkassar.

    Gilla

    Svara
  3. PJ

    Jag blev tvungen att konsultera sister Jane i ärendet och hon kände också till ordet klymta. Ordet har tydligen gått mitt öra förbi.

    Gilla

    Svara
  4. kicki Inläggets författare

    tpo och PJ

    Tack för klargörandet! Men det var ändå kostigt att PJ som är kattvän inte hade hört klymtar.

    Gilla

    Svara
  5. kicki Inläggets författare

    måsamållon

    Jag kan förstå att det också passar med slimpar, även om vi inte använder det. Slimpar ni andra saker än kattor också? Vi brukar slimbär saker med oss också.

    Gilla

    Svara
  6. kicki Inläggets författare

    Efterlysning! Nu har vi kartlagt ett relativt litet område från Kvevlax till Oravais angående kattklymtasi. Följande ord är gångbara: Klymtar, pyngäl och slimpar. Hur är det söderöver och längre norrut? Antar att det finns flera ord för det viktiga göromålet:)

    Gilla

    Svara
  7. vandravidare

    Helt främmande ord för mig.Försökt tänka på något annat ”ord”, skulle nog använda iis int pingel katten sådee.

    Gilla

    Svara
  8. Pingback: Gamla talesätt och dialektord » Blog Archive » K

Lämna en kommentar