Damb oåv, lam oåv, set oåv, legg iveeg

Vi har flera ord i vår dialekt som anger att man sätter iväg med fart. Alla orden i rubriken har ungefär samma betydelse. Det första exemplet antyder att det dammar eller yr någonting samtidigt av bara farten.

– Hondan damba oåv ett veijjin så sepli bara stritta.

– Hundarna dammade iväg/satte av så krossgruset yrde omkring.

-Tå skåti jick så lama dem oåv allt va dem årka.

– När skottet gick satte de av allt vad de orkade.

– Legg iveeg ti båodin ett na egg, ja ska ha baka naa!

– Lägg iväg till butiken och köp några ägg, jag ska baka lite!

Alla uttrycken utom lam oåv har en motsvarighet i standardspråket. Har tyvärr inte lyckats härleda lamasi heller i denna betydelse.

10 thoughts on “Damb oåv, lam oåv, set oåv, legg iveeg

    1. kicki53 Inläggets författare

      Då jag kollade i Ordbok över finlandssvenska folkmål (onödigt krångligt namn) angavs lam oåv/iväg bara för ett litet antal byar häromkring. Intressant.

      Gilla

      Svara
  1. PJ:s byffé – från by till fe

    Kunde man tänka sig att ”lam oåv” har något med lomma iväg att göra? Visserligen har det en annan betydelse än att snabbt förflytta sig, som i ditt exempel. Snarare blir lomma iväg som att försvinna med svansen mellan benen. Min tolkning kan bero på att jag inte känner till uttrycket lam oåv så den är kanske lite långsökt.

    Gilla

    Svara
  2. kicki53 Inläggets författare

    Tjälk oåv har jag behandlat tidigare i samband med rant oåv. Behöver inte alltid gå så fort då. Tjimb oåv är inte bekant för mig, men visst skulle jag förstå det i rätt sammanhang.

    Gilla

    Svara
  3. jforars

    Tjipp iväg inte att förglömma. Det brukade pappa ofta säga. Vidare finns tjiisk för springa. Vet inte om det brukar kombineras med åv eller iväg i Vörå.

    Posten med rant åv kunde jag inte få fram. Jag fick felmeddelandet 404 File or directory not found.

    Gilla

    Svara

Kommentera

