Rijäär å åorijeeli

I går kom vi att diskutera ärvisam å ragaas i ett annat sammanhang och då upptäckte jag att rijäär inte finns med bland mina inlägg. Den luckan måste täppas till.

Som jag kommer ihåg ordet var det mest barn som rijäära. De var högljudda och bråkiga och stökade till inomhus. Det var för det mesta där inne som vi blev anklagade för rijäärasi, där ute kunde man få storma av sig på ett annat sätt utan anmärkning. Ofta var det mommo som med ålderns rätt anmärkte på rijäärasi. Som jag ser det är rijäär å ragaas synonymer.

– Nåo ha dem vari ärvisam idaa å rijäära å smelld i dörona tå ja sko viil.

– Nog har de varit bråkiga/stökiga idag och levt om och smällit i dörrar då ja skulle vila.

Om man vill använda ett adjektiv i sammanhanget passar åorijeeli utmärkt.

– Påjkan e nåo så åorijeeli tå e je räinot å dem it kan ga uot naa.

– Pojkarna är nog så oregerliga/bångstyriga då det är regnigt och de inte kan gå ut.

Ärvisam, ragaas å rijäär börjar väl höra till de ord som fallit i glömska, men åorijeeli känns mera bekant ännu i vår tid.

 

4 thoughts on “Rijäär å åorijeeli

  1. PJ:s byffé – från by till fe

    Ärvisam är mig helt obekant men i övrigt är orden kända även här i byn.Jag skulle säga att ragaas är mera åt det lekfulla hållet, nästan lite vilt. Rijäär uppfattar jag som något negativt som också vuxet folk kan ägna sig åt, lite åorijeelit som du skriver. Någon som håller på med sitt stök utan att ta alltför mycket intryck av andra.

    Har du förresten avhandlat kaväär? Jag sökte men kunde inte hitta det.

    Gilla

    Svara
  2. kicki53 Inläggets författare

    Du kan ha rätt om den lilla betydelseskillnaden. Vuxet folk ”ragaasar it så mytji men dem kan rijäär”. Tack för tipset om kaväär, för jag minns inte att jag skulle ha skrivit om det.

    Gilla

    Svara
  3. bgportfors

    Vi har också orden, med lokalt uttal då förstås: rijiera och åorijieli. de andra två känner jag inte till. Kaväär används nog ännu om såna som är lite ”stå poå si”.Lite viktigpetter är man om man kaväärar.

    Gilla

    Svara

Kommentera

