Rondil

-Tykkä do riita bara na rondilar å na sträk. Va ska e fyristell?

-Tycker du ritar bara cirklar och streck. Vad ska det föreställa?

Så kunde diskussionen gå när yngre barn funderade tillsammans. Jag vet faktiskt inte om barn pratar om rondilan mera, kanhända är det sirklan nuförtiden.

Våra hundar kan få för sig ti spring i rondilan emellanåt. De springer alltså runt i cirklar och jagar varandra. För det mesta är det unghunden Roger som retar upp Roy och så bär det i väg. Idag lyckades vi få det hela på film, vilket inte är helt lätt för det går undan och sen är det över ganska snabbt.

4 thoughts on “Rondil

  1. ynasman

    Samma här, det används, men det är länge sen jag hörde det. Fast jag vet inte om jag har pratat med någon om cirklar på länge, så det kanske bara inte har varit aktuellt 🙂 Men jag tror inte att mina barn skulle tala om rondilar, de har en rätt utslätad dialekt.

    Gilla

    Svara

Kommentera

