Baxtas

Vår hundvalp ger bra inspiration till blogginlägg. Han har den senaste veckan lagt sig till med en något irriterande ovana ti baxtas när vi är på hemväg från promenaden. Allt går smidigt och bra ända tills vi närmar oss avtagsvägen (toovvi) till hemmet. Då sätter han sig ner på baken och så sitter han där. Det hjälper föga med lock och pock, utan det har slutat med att jag fått dra den dryga 30 kilo tunga klimpen nästan ända hem. Någon gång har jag fått honom lurad med att vi ska springa ikapp, men för det mesta har han fortsatt ti baxtas. Kan lova att det blir svettigt för matte! Frågan är ju då om han försöker trotsa mig eller om han tycker promenaden blir för kort.

Idag hade jag rustat mig med lite torrfoder som jag tänkte använda som lockbete, men se då gick han raka vägen hem utan problem. Fodret får ligga kvar i fickan i alla fall, ifall han återfaller.

Baxtas brukar också användas om istadiga (iistado) hästar som trilskas och vägrar gå famåt, men i vissa fall även om personer som är svåra att ha att göra med.

Ska ta en bild nästa gång beteendet upprepar sig.

Edit: Här sitter han nu och låtsas om ingenting. Det hjälper i alla fall att locka honom med torrfoder som jag härefter har med i fickan.

2016-04-13 18.10.11

Kommentera

