Set bosorin

Fick uppslag till dagens uttryck då jag läste om truotin eller tryyton på en annan dialekt, i betydelsen truten. I uppväxtåren hände det sig emellanåt att vi barn var missnöjda med någonting; det kunde vara vilken struntsak som helst. Vi kunde komma in och se rätt buttra ut. Då brukade mommo utbrista:

– Va je e no fy feil, tå do setä bosorin sådee?

– Vad fattas dig, då du ser så butter ut/trutar med munnen sådär?

Eller lite mera uppmuntrande:

– Kom hiid no ska do fo in mell, så do sluota set bosorin!

– Kom hit nu ska du få en karamell, så du slutar se så butter ut.

Det är nog väldigt länge sedan jag hörde set bosorin senast. Numera säger vi va mottar do oåt eller va je to no sådi suor fyri.

4 thoughts on “Set bosorin

  1. ynasman

    Det uttrycket skulle jag inte ha förstått, vad skojigt det låter 😀 fast det är förstås inte skojigt att vara sur. Och om någon skulle säga ”va je to no sådi suor fyri” åt mig skulle jag BLI sur, fast jag sällan är sur….. Skämt åsido, jag tror att man skulle säga ”si trotto ut” här.

    Gilla

    Svara
  2. kicki53 Inläggets författare

    Jag har förstått att man på andra ställen säger bosolan i stället för bosorin.
    Visst är det känsligt att påpeka om ”suorasi”, speciellt om det gäller tonåringar.

    Gilla

    Svara
  3. bgportfors

    Trotto eller sodin skulle vi säga. Trotto i betydelsen sur,sodin kanske mera åt det ledsna hållet.Vi har ett uttryck ”boscholin”,men i betydelsen lite bråkigt,att nån blir tillrättavisad.Ex. ”Tå an fick reida po va di jåort,tå vaart e nåo boscholin.”

    Gilla

    Svara
  4. kicki53 Inläggets författare

    Vi har också sodin, men i betydelsen ur slag eller trött. Kaffe kan också vara sodit när det har stått och kallnat.
    Boscholin låter mest som vårt blååsand: Tå papp foår höör va do ha jåot vaal e nåo blååsand.

    Gilla

    Svara

Kommentera

