Fataondälegg å kaffilapp

Den första virkade kaffilappin från folkskolan minns jag ganska bra.  Det var svårt att få den jämn i kanterna och det blev lite knöligt här och där.  Ibland kallas kaffilappan för pannlappar eller grytlappar, men kaffilapp lär nog vara förhärskande i Vörå. Numera finns det alla sorts varianter av kaffilappar eller grillvantar sydda av tyg i vadderat material eller de traditionella virkade eller stickade.   Hur som helst en nödvändig köksattiralj.

En annan nödvändig artikel är fataondäleddjin som ofta verkar vara försvunna när de som bäst behövs.  Då kan man till nöds använda en tidning eller dylikt att ställa kastruller eller heta fat på.  Blev tvungen att fundera lite över den riktiga benämningen och kom fram till grytunderlägg.  Sådana finns också i många olika utföranden, men huvudsaken är att de finns till hands när husmor står med den heta ugnsformen i handen.

På bilden ett par av mina välanvända i köket.

2015-10-16 09.42.44

6 thoughts on “Fataondälegg å kaffilapp

  1. ynasman

    Jag tror att jag hörde ordet ”kaffilapp” för första gången då jag gick i Värdinneskolan. Det var en studiekamrat från Munsala som sa så. Hemma har vi alltid kallat dem för pannlappar, och så har jag lärt mig att de heter grytlappar i Sverige. Kärt barn har många namn!

    Gilla

    Svara

Kommentera

