Donttjin

Nu börjar skörden snart vara bärgad för denna höst.  Det har varit en långdragen antiid i år på grund av den kalla och regniga försommaren och likaså återkommande regn här i slutfasen av tryskantiidin (tröskningen).

När man går över fälten känns doften av mogen säd – en mustig, jordnära doft.  Men det är lätt hänt att den doften övergår i något annat om den tröskade säden får stå för länge i släpvagnen.  Då doftar det inte längre, utan e låktar donttjit.  Säden kan ta värme och brinn ihåop.  Det blir en unken lukt och säden blir då otjänlig att använda.  Snabb och ordentlig torkning av spannmålen är viktig för att få bra kvalitet.

På bilden en tröskad ståbbååkär som doftar härligt.

2014-08-19 18.02.49

4 thoughts on “Donttjin

  1. ynasman

    Jag tror att jag skulle ha förstått ordet av sammanhanget, men jag minns inte att jag skulle ha hört eller använt det. Kanske det är ”dävet” på högsvenska? Jag försöker minnas vad mamma brukar säga om mjöl som blivit för gammalt, kanske det är donttjit fast jag inte minns ordet. Jag minns ju inte alltid så bra 🙂

    Gilla

    Svara
  2. kicki53 Inläggets författare

    Tror att däven/dävet är för svagt som motsvarighet, för då är det bara fuktigt. Unken/unket eller skämd är troligtvis den närmaste motsvarigheten.

    Gilla

    Svara

Kommentera

