Spito å spitar

Redan när jag var tonåring var jeans eller farmaböxona på modet.  De skulle sitta bra och något stretchmaterial i det styva tyget var inte uppfunnet då ännu.  Byxorna var alltså spito elo dem spita och var absolut inte bekväma.  Även kjolar kunde va spito, om man ville vara fin i in sneevkjåosla (pennkjol).

Om byxorna inte var tillräckligt spito brukade vi sy in dem i den inre sömmen.  Det kunde hända att man fick lägga sig ner för att få fast blixtlååsi (dragkedjan) i Lee Cooper-jeansen.  Ett annat sätt var att dra dem på sig i fuktigt tillstånd för att få dem att forma sig efter kroppen.  Efter någon dags användning blev de lösare och då måste de tvättas igen.

Numera är spitoga jeans också populära, men stretchmaterial i olika varianter gör att byxorna är bekväma i alla fall.  Spito som ord används inte heller mera utan nu är det tajt i stället.  Något verb som motsvarar spitar kan jag inte komma på, utan det sitter tajt eller kroppsnära.

Ett annat märke som var populärt var Lee, men de var inte lika spito, utan blev mjuka och sköna efter några tvättar.  De var väldigt dyra, så jag minns att jag funderade både en och två gånger innan jag köpte ett par sådana för 70 mark under studietiden. Lee jeans

4 thoughts on “Spito å spitar

  1. lma7

    Speto och he spetar skulle jag säga. Spiti sa man om någon som var mager.” Fiin å spiti å låftar stjeti” har du kanske hört? 🙂

    Gilla

    Svara
  2. kicki53 Inläggets författare

    Har hört dina varianter längre norrut, men vi håller oss till -i-ljud i mitten. Däremot om man är mager kan man bli kallad spitjin här också. Själva talesättet du nämner har jag inte hört förr, men det är ganska ”patent”.

    Gilla

    Svara
  3. bgportfors

    Speto säger vi här också. Wrangler-jeans använde jag mycket.Köpte ett par italienska jeans när jag jobbade i Stockholm och kände mig oerhört inne. 🙂 Har aldrig dragit på mig fuktiga jeans. Hårt var tyget minsann.Mina elever frågade en dag vad det svenska ordet för jeans är(vi hade pratat om farkut på finskatimmen) och då jag sa att det var farmare fick de himla roligt. Ansåg mig därmed nödgad att dra farmarbyxans historia(typiskt lärare) 🙂

    Gilla

    Svara
  4. kicki53 Inläggets författare

    Det fanns ju nog ett antal märken och viss minns jag Wrangler också, men sådana hade jag inte. Jodå, farkut, farmarit och farmare har dykt upp även på mina timmar 🙂

    Gilla

    Svara

Kommentera

