Poikken

Som bekant var det inte varje vecka man fick limonaad när vi var barn.  Det var bara vid  vissa speciella tillfällen, som födelsedagar, skolavslutningar och po messåmarin.  Då brukade mamma köpa hem en hel korg med röölimonaad, Cox, Päärynä, Jaffa och Rally.  Det var riktig högtidskänsla, när hon svängde in med kårjin po Monarkmopeedi.

Det var noga att innehållet i glasflaskorna,  som rymde 33 cl,  delades absolut lika i glasen – millimeterrättvisa gällde. Ibland kunde någon av  mina bröder dricka direkt ur flaskan och då brukade den andre fråga:  Fåå ja poikken?  Poikken var den allra sista slurken som var kvar. Jag vill minnas att det inte var helt omöjligt att få poikken.

Favoriten i limonaadkårjin var Rally. Hartwalls Omena påminner lite om det.

rally

4 thoughts on “Poikken

  1. bgportfors

    Känner igen det där med limonaadkårgan och mmrättvisan. Men poikken kan jag inte erinra mig att vi sa.Inte heller kommer jag på vad vi skulle ha använt i stället.

    Gilla

    Svara
  2. PJ

    Poikken har jag inte hört. Däremot minns jag alla de lemonader du räknar upp. Jaffa finns kvar än i dag men de övrig är väl hädangångna? En sort som jag inte tyckte om var Stilldrink. Visst hette den så?

    Ett annat tillfälle när lemonad bjöds var på den årliga utfärden med motorbåt ut till något favoritställe i skärgården. Mest var det röölimonad som fanns i korgen,

    Gilla

    Svara

Kommentera

