Kniffil

–  E va jo bara in liitin kniffil, såm ståo emsand me veijjin å venta.

– Det var ju bara en liten pojke som  stod ensam vid vägen och väntade.

– An ska skåd ett me tokodi smoå kniffilar, an veit it va dem hitta påå.

– Man ska se efter med såna där småpojkar, man vet inte vad de hittar på.

Det är inte ofta man hör talas om kniffilan nuförtiden.  Det var ofta i positiv bemärkelse det användes; möjligen kunde in kniffil ha lite småfuffens för sig.

I SAOB hittade jag knyffel som antagligen är samma ord:

”2) (vard.) skämtsam benämning på pojke l. fullvuxen man: slyngel, skälm; äv. med försvagad bet.: hedersknyffel. klokare än jag sjelf. TOPELIUS Läm. 2: 24 (1866; om liten pojke). ”

i negativare bemärkelse kan vi använda snåld i stället.

4 thoughts on “Kniffil

    1. kicki53 Inläggets författare

      Hade inte tidigare tänkt på att det har med knyffel och hedersknyffel att göra, men mitt i allt kom det för mig och jag började söka hur det ligger till. Ha det gott!

      Liked by 1 person

      Svara

Kommentera

