Mytji vil ha meir…

Fortsätter lite på föregående tema åm ti va jiro.  Det ligger i människans natur att få en dräglig inkomst och samla i ladorna.  Ibland kan det dock gå till överdrift och där passar dagens talesätt in:  Mytji vil ha meir.

Det finns ett tillägg också som inte är riktigt rumsrent och det lyder:  …å hälviti vaal aldri follt. Innebörden torde vara klar – man får aldrig nog – vilket kan få väldigt tråkiga konsekvenser.  Det kan ju gälla annat än pengar också och då tänker jag på diktatorer som blir besatta och tillskansar sig såväl land som makt över allt och alla.

4 thoughts on “Mytji vil ha meir…

  1. bgportfors

    …å fenin vill ha fleir,brukar det tilläggas hos oss.
    Förresten, har ni ordet ”hening”i vörådialekten? Det slank ur mig ikväll,när vi gjorde äppelmos.
    ”Nu kåmbär nesta hening,” sa jag då jag hällde i mera äppel. Betyder nåt i still med en hög,eller ett lass med tex äppel.

    Liked by 1 person

    Svara
  2. kicki53 Inläggets författare

    Fenin/fänin vil ha fleir har jag hört från någon annan dialekt, men det finns inte här åtminstone. Hening är inte bekant, jag skulle nog bara sagt nesta sats eller lass. Undrar varifrån hening kommer då?

    Gilla

    Svara

Kommentera

