Jiro

– On e jiro i arbeiti

– Hon är duktig (idog) i arbetet.

Just i ovannämnda betydelse kommer jag ihåg ordet jiro från min barndom.  Det var något positivt ti va jiro.

Fick lov att söka efter bekräftelse på en sådan användning av ordet, och visst uppvisar SAOB exempel:

c)  [jfr sv. dial. geri(g), giri(g), flitig i arbete, tidigt o. sent i arbete o. värksamhet, som är uppe bittida], som väl utnyttjar tiden, som är i värksamhet bittida o. sent, flitig, idog, som är bittida uppe; förr äv. i uttr. vara flitig o. girig på ngt, helt gå upp i ivrig omsorg o. strävan för att tillgodose ngt.”

– Dem e jiro ett pänjin.

– De är giriga efter pengar.

Ovannämnda uttryck är exempel på den vedertagna betydelsen av jiro.  

10 thoughts on “Jiro

  1. bgportfors

    Jiro i den positiva betydelsen har jag inte hört,bara den senare varianten.
    Förresten,kommer du in på mumsens blogg här? När jag klickar,står det bara ”nothing found”.

    Gilla

    Svara
  2. kicki53 Inläggets författare

    Det var min far som brukade använda jiro i den positiva bemärkelsen. Jag kommer inte heller in på mumsens blogg, har testat ett par gånger. Hoppas hon läser här och kollar vad som är fel.

    Gilla

    Svara
  3. PJ

    Off topic.
    Jag såg i Vasabladet, lördag eller söndag, att de söker bloggare för att skriva om sin speciella inriktning på bloggen. Kanske något för dig som har dialekten som röd tråd i din blogg. Vem vet kanske du t.o.m. får en slant för det?

    Gilla

    Svara
  4. kicki53 Inläggets författare

    Det har jag nog missat, PJ. Måste kolla vad det gäller, men det är nog knappast tillräckligt intressant för den breda allmänheten.

    Gilla

    Svara

Kommentera

