Fo po snåti

– Åm an e fy ståor i monnin kan an fo po snåti.

– Om man är för stor i mun, kan man få på käften.

Jag vet inte hur vanligt det är nuförtiden när ungdomar samlas, att det blir bråk å fålk fåå po snåti.  I min ungdom var det i alla fall vanligt med slagsmål på danserna.  Frampå småtimmarna, när vissa hade fått sig några snibilar för mycket,  kunde det bränna till och smockan hängde i luften.

Det kunde bli små folksamlingar vid toko slagsmål, men ingen vågade ingripa.  Det var som regel unga män som drabbade samman.   Vissa dansplatser var ökända i sammanhanget och polisen brukade alltid rutinmässigt dyka upp po seinon.

Numera fåå man po tjeftan i stället, men visst är det ett färgstarkt uttryck att fo po snåti.

4 thoughts on “Fo po snåti

  1. PJ

    Jo, det har jag hört. Om även inte fått. Tur är det. Jag funderar om snåti mera har att göra med näsan än själva hakan. Jag vet inte, bara något jag trott. Näsblod var ju inte ovanligt vid dylika intermezzon.

    Inte för att jag förhärligar våld men ett slagsmål som är roligt att titta på är när Bulten i Bo ställer till med slagsmål på auktionen i Backhorva. Emil i Lönneberga.

    Gilla

    Svara
    1. kicki53 Inläggets författare

      Jo, du har nog rätt, PJ! Snåti syftar nog mera på näsan än på käften. Me vi säger väl inte så ändå – att an fick po nesan? Po nebbin, möjligen.

      Gilla

      Svara

Kommentera

