Stittjilbärin

Den senaste veckan har det mest handlat om bärplockning hemmavid.  Röda vinbär gav stor skörd, men de svarta var ganska det ganska skralt med.  Om det beror på att vi gallrade ur buskarna i våras, eller om väderleken i början av sommaren var ogynnsam för blomningen, är oklart.

Vi har också en buske med stittjilbär eller in stittjilbäsbåska, som är svårt att uttala om man inte är uppväxt med dialekten.  Nästan lika svårt att säga som Tjessjisträssji (Keskisträsket).  När jag var liten brukade jag gå med grannens barn och äta av deras stittjilbär, som var röda och söta som vindruvor.  Mina är av den gröna sorten och ganska sura, om sanningen ska fram.  Ibland har jag till och med låtit dem hänga kvar på busken för fåglarna att äta av.

Det går nog att koka marmelad på stittjilbärin, vilket jag provat någon gång.  För det mesta får de följa med i saftmajan och bli till blandsaft med vinbär.

Numera kallar vi bären för det mera vedertagna kruosbärin, men det låter ju inte alls lika bra.  Stickelbär finns upptaget i SAOB och förleden lär ska syfta på de taggiga buskarna.

Så här ser mina bär ut och vi fick väl sisådär ett halvt ämbar av en buske.

2014-08-17 14.26.35

 

8 thoughts on “Stittjilbärin

  1. kicki53

    Klistrar in svar från min ursprungliga blogg (bloggen.fi/kicki), där tekniken tyvärr har börjat strula:

    måsa-mållon Says:
    augusti 19th, 2014 at 03:14 e
    Jag pratat nog oftast här hemma om stittjilbäär. Vi har en med röda bär och en med stora,gröna. De är söta och goda när de är bra mogna. Våra svarta vinbär blev också nästan till assit. Nu har björnbären fått fart här också.

    Gilla

    Svara
  2. kicki53 Inläggets författare

    Sökte lite angående anledningen till svag skörd av svarta vinbär. Det kan tydligen ha berott på den tidiga blomningen, då det ännu fanns dåligt med insekter. Sedan följde dessutom den kalla perioden i juni.
    Björnbär kommer det rikligt av, om alla hinner mogna. Stora, täta klasar som mognar vartefter.

    Gilla

    Svara
  3. kicki53 Inläggets författare

    Nej, hasse, tyvärr har vi inte gjort det. Är de sötare än svarta och röda?

    Hoppas det är ok att jag klistrar in din kommentar på bloggen.fi, när den fungerar för en gångs skull.

    Gilla

    Svara

Kommentera

