Rygghaldi

Ser att ett par bloggvänner fått problem med ryggen, vilket inte alls är kul.  Speciellt inte om man blir sängliggande.  Möjligen kan det handla om ryggskott, som är ampert när det pågår.  Förr brukade vi benämna det rygghaldi, dvs. håll i ryggen.  Vi kunde också ha haldi i siidon, vilket är samma som håll i sidan.  Stickningona i siidon är en annan gångbar benämning.

Ischas har vi ändå ingen egen benämning för.  Jag minns att en kvinna i granngården fick just ischas en sommar när jag var barn och jag satt ofta där och samspråkade med henne.  Hon orkade hålla humöret uppe fast hon låg till sängs, för hon var en skryyp natur.

Vi kan också ha in stynjo i ryddjin, vilket innebär smärta på en speciell, avgränsad punkt i ryggen.  Såm po in fämpenn millan skoldäblaadin kunde man säga.  Det är en mildare form av ryggåkomma, som brukar gå att leva med.

2 thoughts on “Rygghaldi

  1. måsa-mållon

    Rygghaldi och haldi är bekant,men inte stynjo.
    För övrigt är det bättre idag med min rygg och övriga muskler,men jag får fortsätta att avhålla mig från nåt tyngre kroppsarbete ett tag.

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    Det låter bra, måsamållon!
    Jag läste här tidigare att Tommy, bördig från Närpes, brukade använda varianten ”stynjän” för håll.

    Gilla

    Svara

Kommentera

