Prigaffil

– E gaar it ti fo lööst e, ja måst hav in prigaffil!

–  Det går inte att få loss det, jag måste ha någon sorts verktyg.

Tidigare har jag skrivit om piksolan och skillnaden mellan in piksol och en prigaffil är inte stor.  Som jag uppfattar saken är en prigaffil en nyttogrej, ett verktyg av något slag.  Det behöver inte vara en grej som uttryckligen är ämnat för saken, men med den klarar man i alla fall uppgiften.  Det kan vara en bordskniv som öppnar en låda som kärvar eller en skruvmejsel i lämplig dimension i stället för ett fönsterhandtag.   Prigaffilan kan vara lite allt möjligt, men det är absolut inte ett specialverktyg.

Man brukar ju skämtsamt säga att kvinnfolk inte är så nogräknade med vad de nyttjar som verktyg, så kanske är det vi som använder prigaffilan mest.  Man får ju it va råålöös (rådlös).

10 thoughts on “Prigaffil

  1. måsa-mållon

    Ordet prigaffil är obekant för mig,men inte användningen av olika prigaffilar.Både hemma och på jobbet har jag lärt mig ta till olika ”verktyg” i brist på de för ändamålet rätta.

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    måsamållon

    Kanske det ligger en liten sanning i påståendet om oss kvinnor? Jag är likadan, allt möjligt duger i brist på bättre. Åtskilliga gånger har jag använt en skruvmejsel modell större för att öppna fönster, då det riktiga handtaget varit som uppslukat av jorden.

    Gilla

    Svara
  3. kicki Inläggets författare

    kalle

    Nu blev jag ställd! Mikagleff är obekant för mig, så du får nog hjälpa till. Gärna med exempel.

    Gilla

    Svara
  4. yvonne

    Tur att ingen nånsin bett mig hämta en prigaffil, jag skulle inte ha vetat vad jag ska ta… fast tydligen spelar det inte så stor roll bara den funkar! 😀

    Gilla

    Svara
  5. kicki Inläggets författare

    Yvonne, vissa ord är svårare än andra:) Precis som mikagleff, som kalle nämnde igår. Vet ännu inte vad det betyder, kanske något i samma stil.

    Gilla

    Svara
  6. kicki Inläggets författare

    Ser man på, till och med i Sverige används mikagleffan:) Ska testa ordet på gubben vid första bästa tillfälle.

    Gilla

    Svara
  7. PJ

    Prigraffil känner jag till men då i betydelsen pojke eller liten pojke. Kan hända att det bara är inom vår släkt vi säger så. Däremot mikagleff är okänt för mig.

    Gilla

    Svara
  8. kicki Inläggets författare

    PJ

    Prigaffil kan nog säkert användas i överförd bemärkelse om en liten pojke, men vi har bara använt ordet för små, användbara ting.

    Gilla

    Svara

Kommentera

