Lössin, skråttan å anna såm kräkär

Det varma vädret de senaste veckorna har satt fart på växtligheten, men även andra inte önskvärda kryp är i full gång.  För ett par dagar sedan märkte jag att snöbollsbusken var översållad av svarta bladlöss.  Det händer så gott som varje år i mindre eller större omfattning.  Lössin invaderar blomknopparna från undersidan och blomskaften blir helsvarta.  Vi har en behändig handdriven spruta som jag fyllde med vatten och lite Fairy.  Sedan gick jag till offensiv med resultat att dem it rokar na meir (rör sig inte mera).  Stendöda löss och nu tror jag att blomningen är räddad.

bladlössinHäggmispeln igen är angripen av häggspinnmallarver, som även de är ett återkommande fenomen just på häggar och häggmisplar.  Bilden är tagen på en hägg.  Det lär inte vara mycket att göra åt dem.

larvan

På riddarsporrarna upptäckte jag att bladen skrålla ihåop (skruttade ihop) och inuti finns små feta larver som äter på både blad och knoppämnen.  Försöker plocka bort alla jag ser, men det verkar vara mycket av dem i år.  Det finns också ansamlingar av små svarta ägg, som antagligen utvecklas till larver.

Så här ser resultatet ut och får de fortsätta kommer blomningen att lida.  Något motmedel mot de här larvan har jag inte, utan det får bli handplockning.  Om någon känner till hur man blir av med dem, är tips välkomna.

larv

En annan skrått som jag inte sett på ett par år är den illröda liljebaggen.  Orsaken till det är inte lyckad bekämpning, utan den har redan förstört alla mina liljor.  Endast en sort, som tydligen är resistent, har klarat sig.

Edit:  Lägst ner på begäran, en bild på sprutan.

liljebagge

2014-06-06 10.26.03

Edit fem dagar senare:  Busken har återhämtat sig och börjar nu blomma för fullt.  På den undre bilden syns lite av de döda lössen ännu.

2014-06-09 10.50.28

2014-06-09 10.49.03

15 thoughts on “Lössin, skråttan å anna såm kräkär

  1. runeparo

    Ja, lössen och skråttan kräkär. Jaha! Så Fairy i så pass kraftot. Bruka do sprut e på epältränen å?

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    Rune

    Fairy är ju inget gift, men lär täppa till andningsvägarna på lössen. Har inte använt det till äppelträd, men däremot lade jag Fairy i ett dike med mygglarver förra våren. De försvann också.

    Gilla

    Svara
  3. måsa-mållon

    Sådär ser det ut hos oss också. Jag har varit befriad flera år från de svarta lössen och hopskrållanlarverna. Lijebaggar hade jag för tre år sen,då försökte jag handplocka dem och klämma ihjäl dem. De är luriga,fäller sig till marken direkt de anar oråd. Nu måste jag testa diskmedel(behöver väl inte vara Fairy?). Jag har en burk kemisk bekämpning som jag sneglat på,men jag vill nog helst ta till snällare medel om det går.

    Gilla

    Svara
  4. kicki Inläggets författare

    Nej, det duger nog med vilket löddrande diskmedel som helst. Tallsåpa också, vill jag minnas.

    Gilla

    Svara
  5. kicki Inläggets författare

    Bra, lma, då var jag inte helt fel ute. Det är ju ändå tur att vi slipper mördarsniglarna tillsvidare. De bryr nog inte sig så mycket om lite såpvatten.

    Gilla

    Svara
  6. yvonne

    Ser man på, du har också skrivit om skråttar, jag hade inte hunnit läsa det ännu då jag skrev om sängskråttarna förr i dag 🙂 Tallsåpa har jag försökt använda mot skråttarna på trädgårdshallonen (alltså de där som planterar ”maskar” i bären), men det var tyvärr inte så verksamt som man kunde önska.

    Gilla

    Svara
  7. kicki Inläggets författare

    Ja, Yvonne, det var ett sammanträffande! Tror inte tallsåpan hjälper mot hallonskråttan, som egentligen heter hallonänger. Om jag inte minns fel ska de bekämpas mekaniskt i ottan om vårarna. Då ska man gå omkring och plocka bort dem. Undrar om någon verkligen gör det?

    Gilla

    Svara
  8. yvonne

    Jag försökte med något av den där ottebekämpningen mot hallonängrarna för flera år sen, men den funkade inte heller nämnvärt. Då hade jag läst att man skulle gå ut i ottan i ett antal dagar med ett fat med tallsåpsvatten i ena handen, hålla det under hallnbusken så att skråttarna skulle landa där när man tog i en kvist i taget och ruskade om så att de föll ner. Kanske jag inte var tillräckligt uthållig.

    Gilla

    Svara

Kommentera

