Jeitingböllon å aadä böllor

I går kväll när vi badade bastu vid villan märkte jag att vi hade fått oväntat besök i bastokamarin.  Högt upp i taket, nästan i röösti hängde in jeitingböllo.  Jag hade ingen kamera till hands, men när jag åker dit nästa gång ska det bli bildbevis.  Det kan hända att böllon är en kvarleva från förra sommaren, för det är ju tidigt på säsongen för getingar ännu.  Läser på Google att in jeitingböllo överlever bara en sommar och sedan dör samhället.

Det finns också andra slags böllor.  Kardaanböllon, som syns baktill på bilars underrede, känner väl alla karlar till.  Den lär ska kallas differentialen på riktigt.

Om någon bor i centrum av en stad, kan vi  säga att de bor mitt i böllon.

Kommer också ihåg att vår son använde ordet, när han som D-junior spelade på mittfältet i fotboll:  It spelar e nain råll ho mytji ja springär, så e ja entå mitt i böllon.

Bild från wikipedia på innandömet i kardanböllon.

Edit:  Jeitingböllon på undre bilden.

differentialjeitingböllon

8 thoughts on “Jeitingböllon å aadä böllor

  1. kicki Inläggets författare

    Nå, det var då för väl att någon kände igen böllona! Det började se mörkt ut.

    Gilla

    Svara
  2. Zwei

    I söder fanns nog böllor, men endast då det gällde getingar. Inga andra.
    Humlor hade jag i en småfågelholk en sommar. Nästa år var dom borta, talgoxarna hade städat ur stället och flyttat in.

    Gilla

    Svara

Kommentera

