Hiikst

Idrottsevenemang av olika slag har dominerat helgen i TV-rutan.  Ishockey är jag mindre intresserad av, men nu är ju Finland i final, så då får man väl kasta ett getöga på matchen i alla fall.  Jag kommer ändå inte att hetsa upp mig så jag byr hiikst.  Sånt kan inträffa under skidlopp när det blir spurtstrider.  Eller under fotbollsmatcher,  när det blir mål för det egna laget.  Observera att mitt inlägg skrevs i går kväll.

Om man hiikstar ropar eller skriar man i likhet med hästar. Under Elitloppet i går var det säkert en och annan häst som hiiksta.  Möjligen var det någon åskådare som hiiksta också,  för det är lätt att låta sig begeistras av de vackra, flyfotade djuren.

Va hiiksta do åpåå me, ta e longt!  Vi har börjat använda ordet i utvidgad betydelse.  I exempelmeningen uppfattar jag att hiikst kan likställas med hetsa upp sig.   Det är nog bara vi äldre som fortfarande har ordet i användning.

Jag hittade en anteckning om hiikst eller hihst, som det står i svenskt dialektlexikon över allmogespråket.  Så här skriver man om ordet:  ”Hihsta, v. n. 1 skria. ”Han hihsta å for som then ilak”, han skriade och for fram som hin onde; säges om fulla personer, som under skri åka mycket fort. Fl. (Vörö i Öb.).”  Notera att Vörå till och med omnämns i förklaringen.

 

På bilden segraren i Elitloppet, den franske hästen Timoko:

Bilden är från Aftonbladet.

Timoko

6 thoughts on “Hiikst

  1. herbertsblog

    Hej! Jo, hiiksta och hiksta har nog samma beydelse. Men man sparar energi om man använder alternativet hiksta!

    Gilla

    Svara

Kommentera

