Gålabeinin

Ser att Greta frågar om vi känner till gålabeinin.  Eftersom ordet finns på min lista över ord som jag tänkt skriva om, tar jag mig friheten att kommentera ordet i min egen blogg.  Kommer väl ihåg när jag hörde det första gången.  Min mommo hade fått reda på att jag hade in friiar.  Vid första lägliga tillfälle sade hon:  Do ha mista gålabeinin no tå…  Jag vågade inte fråga vad hon menade, men jag hade mina aningar.  Det var ju lite tabu att prata om sådana saker.

Senare har jag inte hört ordet överhuvudtaget, så det förekommer knappast i vår dialekt mera.

2 thoughts on “Gålabeinin

  1. kicki Inläggets författare

    Nej, som sagt inte så vanligt ord. Min mormor var mycket frispråkig och sade precis som hon hade det. Ibland kunde det bli för mycket.

    Gilla

    Svara

Kommentera

