Mössöörona å härasyyrona

Äntligen är tiden kommen för mössöörona!  De har varit på gång länge den här tidiga våren, men de stränga frostnätterna i början av maj hejdade björkens löv att spricka fram för tidigt.  Både musöron och mössöron lär vara gångbara ord i standardspråket.

På bilden ser man de skira löven avteckna sig i kvällssolen.  Den obändiga livsviljan får löven att spricka fram  även på slyet,  som ligger avslaget vid vägkanten, vilket syns på  bilden till höger.

2014-05-16 19.17.02

2014-05-16 19.16.14

 

 

 

 

 

 

 

På västsidan av en stor sten hittade jag härasyyrona som redan knoppas och håller på att slå ut i blom.  När vi var barn brukade vi äta av dem, då vi tyckte de var så syrliga och goda. Tips som salladsingrediens i helgen, då både blad och blommor går att äta.  Smådjuren har fått vara med och bidra med namn på växtligheten.  Härasyyrona är måhända en delikatess även för haren.  Närmast stenen börjar även brännhesslona komma igång.

2014-05-15 18.07.55

12 thoughts on “Mössöörona å härasyyrona

  1. Lena

    Harsyra är nog gott, men det ska väl också sägas att i stora mängder ska man inte äta den. Jag har från liten alltid tyckt om att äta och förundrades sedan då jag i en växtbok såg att den var giftig.

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    Tycker också de liknar vitsippor när de slagit ut. Underbart är ordet, har redan varit ute i den ljumma blåsten och planterat lite.

    Gilla

    Svara
  3. måsa-mållon

    Härasyyrona blommar här också. Gubben nyser av allt pollen så det står härliga till, men ammars är allt frid och fröjd.

    Gilla

    Svara
  4. kicki Inläggets författare

    Måsamållon

    Jag smög in lite i salladen av härasyyrona och visst märkte de att det var något annat med. Det passade bra i en grönsallad.

    Gilla

    Svara
  5. Minna

    Jag hade äran att bekanta mig närmare med brennesslona när jag lärde mig cykla… (hela storyn finns i avsnittet ”Peeda”).

    Harasyyrå brukade vi också äta. Jag visste inte (heller) att den var lite förgift.

    Gilla

    Svara

Kommentera

