It nåovar he naa

– It nåovar e me naa fast do kåmbä seinari.  

– Det gör mig ingenting fast du kommer senare.

– Jä va do vil, it nåovar e me naa!

– Gör vad du vill, jag bryr mig inte!

– E vart in ståo fylost, men it nåovar e han naa.  An haa ti ta oåv.

– Det blev en stor förlust, men det gör honom ingen skada.  Han har att ta av.

Nåovar används enbart i nekande satser, men numera väldigt sällan.  För det mesta säger vi bara:  it jär e naa eller  it skadar e naa.

I SAOB finns ordet noga eller nouwe upptaget i samma betydelsen:  ”[jfr sv. dial. noga, skada; av mnt. nouwen, inkräkta på, nedtrycka, försätta i trångmål, ansätta, tvinga, avledn. av nouwe ”

 

6 thoughts on “It nåovar he naa

  1. herbertsblog

    Hej Kicki! ”It nåovar e me naa”. Nej, det gör det väl inte men om ”nåovar” också har betydelsen att försätta en läsare i trångmål så lyckas du väl. Åtminstone vad mig anbelangar! Däremot har jag umgåtts så pass mycket med vöråbor att jag begriper att ”en fylost” är detsamma som en förlust. Alltid något. 😀

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    Nå bra, Herbert, att åtminstone något ord har fastnat:) Nåovar hör nog till de mer sällan använda orden numera.

    Gilla

    Svara
  3. måsa-mållon

    Min mor använder nåovar flitigt. Vi kan också säga t.ex. ”an noåva int na,fast an fie in spruto”. Då i betydelsen bry sig,reagera.

    Gilla

    Svara
  4. kicki Inläggets författare

    måsamållon

    Där ser man. Herbert har bara att ta lärdom:). Ännu ett nytt ord i vokabulären.

    Gilla

    Svara
  5. kicki Inläggets författare

    lma

    Intressant med andra exempel. Man kan ju också tolka din mening såhär: Det är just inget (=assit) som ansätter (skadar)dig.
    Det lär nog vara samma betydelse, bara lite annat sammanhang.

    Gilla

    Svara

Kommentera

