Härklosin, jemmästiliigen, jeskasin, jestas…

Man ska ju inte använda svordomar, men de i rubriken nämnda är i alla fall av den mildare varianten.  Här några exempel på hur de brukar eller brukade användas.  De första exemplen är gamla varianter.

Härklosin i väädin, va ska vi jä no?

– Herre min tid, vad ska vi göra nu?

– Jemmästiliigen, ho ska do kåm de heim uotan pängar?

– Jämmer och elände, hur ska du ta dig hem utan pengar?

Jeskasin/jiskasin/jestasin/jestas, ha ni foått sådi mytji bär?

– Jösses, har ni fått så mycket bär?

Saamarin i no he, no vinka ja uot slaskembari!

– Fanken, nu välte jag ut slaskhinken!

Det finns ju många fler av ”förstärkningsorden”, men den värre sorten vill jag inte nämna desto mera.

8 thoughts on “Härklosin, jemmästiliigen, jeskasin, jestas…

  1. runeparo

    Värst vad du är försiktig med kraftuttrycken! Nå, i alla fall:
    Här i trakten har jag hört äldre använda ordet härklonas, jemmästäliigen, jestas och jestasliigen.

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    Jo, Rune, man får vara lite försiktig ibland, så man inte väcker anstöt. Härklonas och jestasliigen har jag inte hört, men däremot härkkas, som jag tror är vanligt norröver.

    Funderade på om ”annamma no i” skulle gå in under rubriken milda kraftuttryck också. Det var ganska vanligt förr.

    Gilla

    Svara
  3. kicki Inläggets författare

    herbert

    ”Syöta öödi” är rätt vanligt här också. Arma dagar är ett annat ganska neutralt förstärkningsuttryck som kan användas var som helst.

    Gilla

    Svara

Kommentera

