Tjikälongan

Påsken är här och med den förknippas en del traditioner.  I barnfamiiljer brukar man så påskgräs och i gräset kan man lägga ner några små, bulliga tjikälongar, någon pååskhära och målade påskägg som prydnad.  Nu är det många år sedan jag slutade med både tjikälongan å gräsi.  Däremot kan det vara trevligt att ta in ett ordentligt fång med björkris i väntan på lövsprickningen.

På påsklördagen har vi här som tradition ti bränn poåskblasona.  Hur det blir med blasona i år är oklart, på grund av brandfaran i skog och mark.  Traditionen att barn klär ut sig till påskhäxor och gaar gåålfari och tigger godis fanns inte i min barndom, utan har kommit på senare tid.

Ägg i mängd och massor hör till på påsken.  Både riktiga ägg och chokladägg åt barnen.  Memma har långa traditioner på påskbordet, för det minns jag att vi åt även i min barndom.  Som huvudrätt brukar det numera vankas fårkött eller kanske in tjikälong.  När tjikälongan hamnar på matbordet kallar vi dem hellre för broiler eller möjligen tjyckling.

 

påskgräs

11 thoughts on “Tjikälongan

  1. kicki Inläggets författare

    Jo, yvonne, jag funderade nog på uttalet en del. Ibland säger vi tjykälongan också:) Önskar även dig en Glad Påsk!

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    Jodå, lma, båolin å ståolan kan tjikäl, men det har ingenting med tjikälongan att göra:) God Påskhelg även till dig!

    Gilla

    Svara
  3. PJ

    Jag kom att tänka på något helt annat: tjikälbein. 🙂
    I Hellnäs finns det påskbrasa ute på piren. Kiosken är stängd ännu men korv utlovas.

    Gilla

    Svara
  4. måsa-mållon

    Då jag var barn hade man en egen ”poåskblaso” vid varje gård,åtminstone där det fannas barn. ”Blasona” var ganska små,det var vi barn som drog ihop riset. Sen sköt vi smällare och ”hexpiipona”. Om påsken kom sent,så det var i minkarnas valpningstid,fick vi ibland inte elda och ha oväsen. Om minkahonorna blev oroade kunde de bita ihjäl valparna. I min hemby var det många som hade en liten minkfarm som bisyssla,så även mina föräldrar. På den tiden fanns det inte många miljörestriktioner,så minkburarna hade man nära boningshusen.
    Jag minns att jag en gång var utklädd till påskhäxadå var jag nog i 11-årsåldern. Då vimsade man bara på runt påskbrasan,nåt godistiggeri var det inte frågan om. På söndagmorgon hade påskharen lämnat en godispåse i farstun,då var det fest!

    Gilla

    Svara
  5. kicki Inläggets författare

    måsamållon

    Jo, småskaligt var det förr. Det du skriver om påskbrasor sammanfaller ganska bra med det jag skrev om poåskblason i fjol. Finns där bakom länken här ovan. Jag minns också poåskhäran som kunde lämna något gott.

    Glad påsk till dig också!

    Gilla

    Svara
  6. kicki Inläggets författare

    Tack detsamma, Tommy!

    Får erkänna att memma inte är någon favorit. Det blev en påsktårta här i stället, då vi firar en födelsedag i efterskott nu i helgen.

    Gilla

    Svara

Kommentera

