Oånäär

Herbert gav inspiration till dagens ord i går, när han rekommenderade vila åt Rune för att få bukt med en krämpa.  Vi skulle säga att an oånäära viilon.

Förr i tiden var läkaryrkets status om möjligt ännu högre än i dag och man följde strikt va dåktåorin oånäära.   Det fanns en dåktåor i kommunen som tog emot som privatläkare.  Väntrummet var fyllt till brädden och man väntade tålmodigt på sin tur.  Det gällde att hänga på låset på morgonen, om man hade bråttom.  Några kölappar minns jag inte, utan var och en höll reda på sin egen tur.  I vår kommun kommer jag ihåg läkare Grünn som en aktad person.  Det var säkert lukrativ business med en sådan mängd patienter per dag.

Oånäära är alltså en kortare dialektform av ordinera.  Något speciellt substantiv i stället för ordination har vi däremot inte i vår dialekt.

14 thoughts on “Oånäär

  1. herbertsblog

    Hej! Insatt i ett sammanhang, exempelvis ”dåktåorin oånäära Rune viilon” hade jag nog listat ut att doktorn ordinerade vila för Runes slitna lekamen. Men hade jag fått frågan vad uttrycket ”åonäära” betyder hade jag knappast kunnat lista ut vad det betyder. 😀 😀

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    Herbert

    Det är viktigt med rätt sammanhang när det gäller språk:) Så är det med ordinlärning i ett främmande språk också. Lösryckta ord i en ordlista är svårare att lära in jämfört med om man har dem i ett sammanhang.

    Gilla

    Svara
  3. hasse

    Kom att tänka på ordlistor vi läste i skolan med vår finskalärare L….vi kunde hela listorna som ett rinnande vatten men när han frågade ett ord ur listan mitt på en sida såg vi (de flesta av oss) ut som fågelholkar i nian…vi får citera rikssvenskarna: Hade inte en aaaning.

    Gilla

    Svara
  4. måsa-mållon

    Oånäära känner jag igen. Min mamma använder det ännu,men det har nog fallit bort från mitt språkbruk.
    Respekten för ”gamla tiders” läkare var oerhörd,enligt vad jag förstått av mamma. Deras ord var lag,ingen vågade ”moitt” när de sagt sitt.

    Gilla

    Svara
  5. kicki Inläggets författare

    hasse

    Men det var ju bra att ni kunde ordlistorna på ett sätt i alla fall:) Ord i meningar ger i alla fall en bättre förståelse och något att hänga upp orden på.

    Gilla

    Svara
  6. kicki Inläggets författare

    måsamållon

    Nå, äntligen en till som minns ordet! Det kan nog hända att jag använder oånäära ännu, men jag är nu bara sån att jag gillar gamla ord.

    Respekten för läkaren var så stor att man knappt vågade fråga någonting, utan bara satt tyst och väntade på domen:)

    Gilla

    Svara
  7. yvonne

    Vet inte om jag skulle använt uttrycket själv, men jag känner nog igen det, och skulle påstå att äldre människor här i byn också säger/har sagt så.

    Gilla

    Svara

Kommentera

