Bräman å spjeldi

Men ja segär jo an haa fy breida brämar!  Meningen är autentisk, tagen ur sitt sammanhang.  Det var så att någon äldre släkting till min far var och provade hattar, som var po måodi (moderna) på den tiden.  Han var känd för sin vilja att vara välklädd och det skulle alltså bli en ny hatt.  Frun som var med som smakråd föreslog den ena efter den andra, men ingen av hattarna föll riktigt i smaken.  Utom en då, som ändå hade för breda brätten, alltså brämar.  Det är länge sen jag hörde ordet brämar, för numera är det ovanligt med hattar.  Jag antar ändå att vi skulle säga brättar om det blev aktuellt.

Numera har män en vanlig mösso eller sjinnmösso på vintern.  När vädret blir varmare byter de här på landet till spjeldamösson eller sjärmamösson med lämplig reklam på. De yngre kan eventuellt rentav kalla dem för keps.  Spjeldi ska det i alla fall vara, så man kan dra ner detsamma vid behov.

På bilderna Humphrey Bogarts stiliga hatt med passligt breida brämar och en vanlig spjeldamösso.

bräman

spjeldamösso

4 thoughts on “Bräman å spjeldi

  1. måsa-mållon

    Spjeldi öppnar vi när vi ska elda och vi stjuutär spjeldi då vi eldat färdigt. Men na spjeld i stjärmamyssona haa vi int.

    Gilla

    Svara
  2. herbertsblog

    Hej Kicki! Jaha! Bräman var alltså inte brädpojke! Men jo, nog talade vi om hattbräme i Replot. Jag har haft endast en hatt i mitt liv. Inköpt i 15-årsåldern när jag skulle mönstra till sjöss. Hatten påminde väldigt om herrns hatt du har i bild. Jag tycker den hattskrudade mannen påminner om Erik Liljeström i unga dar! 😀

    Gilla

    Svara
  3. kicki Inläggets författare

    måsamållon

    Ok, då har ni bara stjärman po mössona:) Vi haa flei sårttis spjeld, i spisar, bilmotorer och mössor och kanske ännu något annat som jag inte kommer på. Nu kom jag förresten på ett talesätt där spjeldi ingår. Skriver om det en annan dag.

    Gilla

    Svara
  4. kicki Inläggets författare

    herbert

    Det hade man velat se, när du mönstrade på i hatt me bräman po sneitt:)

    Tror inte Erik har något emot att bli jämförd med H. Bogart:) Undrar just om bloggaren bogart också liknar sin mera berömda namne?

    Gilla

    Svara

Kommentera

