Håms, håmso å fjås

On haa no allti så broåttåm å håmsar ifråån se.  Om man beskylls för ti håms, utför man sina uppgifter slarvigt och i all hast.  Det finns ett gammalt svenskt ord hamsa, som troligen är samma ord.  Ibland kan vi använd fjås i ungefär samma betydelse som håms:  An fjåsar åpåå me allt möjlit å slarvar bårt allt an haar.  Personen i fråga  kan inte fokusera på det väsentliga, utan springer omkring lite överallt och resultatet blir därefter.

Som egenskapsord används håmso i betydelsen slarvig eller hafsig:

E sko vaal mytji betär åm it on sko va så håmso.  

Låt mig testa fjåso i den meningen: E sko vaal mytji betär åm it on sko va så fjåso.

Då tycker jag att fjåso betyder att man är flamsig och gör sig till.

 

 

 

4 thoughts on “Håms, håmso å fjås

  1. måsa-mållon

    Jag använder de där orden rätt ofta. Undrar om muminkaraktären Homsan har en håmso personlighet,minns inte riktigt nu.

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    Nu får jag lov att medge att jag alrig varit något Muminfan, så tyvärr känner jag inte till Homsan. Onekligen låter det ändå som om hon skulle vara håmso till naturen

    Gilla

    Svara
  3. PJ

    Fjås känner jag bra till men en variant av håms som är mera vanlig i vår by är hås. Går bra att byta ut i första meningen.

    Gilla

    Svara
  4. kicki Inläggets författare

    PJ

    Vi håschar nog också, men jag uppfattar en liten betydelseskillnad mellan håschasi och håmsasi. Om jag håschar är jag stressad och har bråttom, men om jag håmsar är jag slarvig till naturen, men inte nödvändigtvis stressad. Skillnaden är inte stor, det medges.

    Håschasi har kommit upp här: http://bloggen.fi/kicki/?p=2733

    Gilla

    Svara

Kommentera

