Plikti

Förra veckan hade polisen en drive med kontroller i nejden och hade ställt sig strategiskt mitt i kommuncentrum där hastighetsbegränsningen är 40.  Man kan lätt konstatera, att de förare som kör 40 där regelbundet är väldigt lätt räknade och det vet polisen om.   Nåja, jag hann se en blåklädd po hålldi (på avstånd) och kunde smidigt sakta farten.  Dessutom skulle jag svänga vänster just där de stod, så farten var inte hög. Jag klarade mig alltså undan plikti.

Plikt är det gamla ordet för böter i vår dialekt, men det är nog få som använder det mera.  Man kunde också fråga:  ”Plikta do?”  Numera fåå vi böötrin i stället.

11 thoughts on “Plikti

  1. kicki Inläggets författare

    zwei

    Det har du säkert rätt i, för plikt/plikta är ett ord som tidigare var vanligt också i standardspråket. Får lov att höja blicken lite:)

    Gilla

    Svara
  2. yvonne

    Så är det med många ord, de ålderdomligare formerna finns eller har funnits längre kvar i dialekterna än i standardsvenskan. Jag minns också från min barndom att folk oftare talade om att ”plikta” då.

    Gilla

    Svara
  3. kicki Inläggets författare

    yvonne

    Även i nyare prosa används plikta ibland, i betydelsen bli bestraffad: ”Han fick plikta med sitt liv.”

    Gilla

    Svara
  4. kicki Inläggets författare

    kalle

    Är det någon speciell grupp som tarvar min närvaro:)? Jag ser ingenting på länken.

    Gilla

    Svara
  5. kalle

    do haar seekärt naa ti biidraa me tiid…Välkommen till Vörå, det nya Vörå med Maxmo och Oravais inräknat. Ja, du undrar kanske vad ska jag ska skriva, elo prat om. Skriv det du kommer på eller upplevt eller skulle vilja uppleva. Sänd gärna bilder av vår vackra skärgårds och jordbrukskommun och varför inte av någon vacker invånare. Vi vet ju redan att alla är vackra i vår kommun…fråga din broder…

    Gilla

    Svara
  6. kicki Inläggets författare

    kalle

    Nå sido, jag är ju ingen fotograf, så det finns nog andra som har bättre bildmaterial.

    Gilla

    Svara
  7. kalle

    åså ere int dagens fotografier utan gammla kåost, millan 1900-
    så tog å jag falldär hosomhelst uutanfö ramin…

    Gilla

    Svara
  8. kicki Inläggets författare

    kalle

    Tur att man ännu faller utanför åldersramen någon gång, det händer mera sällan nuförtiden:)

    Gilla

    Svara

Kommentera

