Allastass

Jag såg på en annan site att ordet allestädes hör till de glömda orden.  Vad ska vi då säga om allastass?  Man får väl anta att allastass är en dialektal variant av allestädes.

På min soliga promenad i går kunde jag konstatera att snöön ha fari bårt allastass reid.   Snön har alltså försvunnit överallt redan.  Anmärkningsvärt tidigt, men så har vi ju inte fått särdeles mycket av den varan i vinter heller.

It kan an va allastass, an måst jo viil naa å.  Man kan inte vara överallt, det ska vilas också ibland.  De flesta säger väl övärallt numera, men jag tror nog att jag blir förstådd om jag använder allastass.  Möjligen kan man säga att allastass är lite vidare i betydelsen, dvs. alla möjliga ställen.

Bildbevis på barmarken, till och med ondä backan (i skogsliden) på norrsidan är snön borta.

 

Bild0636

6 thoughts on “Allastass

  1. kicki Inläggets författare

    Jo, det har jag också hört. En annan lite längre variant som förekommer här är allanstass.

    Gilla

    Svara
  2. herbertsblog

    Hej! Allastass/allanstass är obekant men ”allstans” som Scriptrix predikar för var också vanligt i Replot. Vem av oss som har den ”rena läran” vet jag inte! 😀

    Gilla

    Svara
  3. kicki Inläggets författare

    Herbert

    Det finns inga rena läror för dialekter. Alla har sina varianter, som är lika bra som någon annan.

    Gilla

    Svara

Kommentera

