Ståpäl å ståmbäl

Skåd ett me bråovin så do it ståplar!  Om man inte ser efter är det lätt hänt att man snubblar i trappan.  Ibland behövs det bara en mattkant så är olyckan framme och man ståplar åkoll, alltså snavar och faller omkull.  Om man ofta råkar ut för sådant kan man bli kallad in ståplar – en som jämt snavar och faller.  Ungefär som betjänten i den populära sketchen Grevinnan och betjänten.

Ibland kan vi också använda ståmbäl, som ligger ganska nära i betydelsen:  An ståmbla åpåå i fyllon såm vaanlit.  Det innebär inte att man behöver ramla omkull, men färden är vinglig.  Den som har mindre fallenhet i bollsporter kan också bli beskylld för att vara in ståmblar.  Zlatan och Ronaldo hör definitivt inte till ståmblaran.

Motsvarande adjektiv är ståplot å ståmblot:  E va ståmblot ti ta se in i hallonskåojin.

 

 

8 thoughts on “Ståpäl å ståmbäl

  1. runeparo

    Både ståpäl och ståmbäl används nog här i trakten också, kanske mer ståpäl. Fast oftast tror jag man använder stular.

    Då jag läser ditt exempel ”An ståmbla åpåå i fyllon såm vaanlit” kommer jag att tänka på en historia ur Byfälts bok:

    ”Gaton i breid och allt ska gaas”, sa nån fyllbult där. Vem minns jag inte.

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    Vi använder också stular, men då betyder det ofta mera en riktning eller rörelse åt något håll: An stuula i diitji. Men visst kan vi stuul (eller stuol) åkoll också.

    ”Allt ska gaas” 🙂 Kan se hur det ser ut, mytji ståmblasi.

    Gilla

    Svara
  3. PJ

    Jodå, ståpla har jag gjort, senast på träskorna så jag t.o.m. fick blåöga. Däremot är ståmbäl mig mera främmande. Annars använder jag oftast trilla (omkull) men jag tror inte det är speciellt dialektalt

    Gilla

    Svara
  4. kicki Inläggets författare

    Ja, det minns jag! Träskorna. Konstigt att du inte känner igen ståmbäl, men vi har ju konstaterat olikheterna mellan närbelägna byar förr.
    Trilla är väl mera rikssvenskt, i stället för ramla. Då jag tänker efter brukar vi nog också säga att vi trilla åkoll.

    Gilla

    Svara

Kommentera

