An ska ta va po he an haar

An ska ta va po he an haar.  Ett gammalt uttryck som betyder två saker:  Man ska vara rädd om det man har eller göra någonting bra av det man har.  Det gäller både världsliga ting och mera abstrakt att man ska ta vara på de gåvor/den begåvning man fått.  Någonting att begrunda i vårt slit- och slängsamhälle.

Jag kom att tänka på uttrycket när jag drog fram några avlagda, lite hopfiltade ylletröjor och gjorde om en av dem till ett kuddöverdrag.  Det lär bli flera nu när jag fått upp ångan.  Hösten är en sådan tid som lockar till handarbete inomhus.

Edit:  Nu är den andra kudden klar.  Lite mera pillande med den då den tröjan var så liten och bitar måste skarvas.

Bild0603Bild0600Bild0606

6 thoughts on “An ska ta va po he an haar

  1. PJ

    Det var en fin idé! Måste leta fram gamla tröjor och se om jag får någon att göra ett par kuddar åt mig. Själv lär jag väl inte klara av det.

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    Det klarar du säkert om du har en symaskin. ”Siiand arbeit”. För hand går det också, men det blir mera arbetsdrygt

    Gilla

    Svara
  3. kicki Inläggets författare

    Så är det tyvärr med tvättandet. Den blå tröjan är säkert tio år gammal och har legat i skåpet sen dess.

    Gilla

    Svara

Kommentera

