Vinttan å vippon

Vinttan är ett ord som nästan har försvunnit.  Ännu när jag var barn hade vi utedass eller hyyssjo.  Dörren till hyyssjon stängdes med in vintta av trä och kallades följaktligen för  hyyssjovinttan.  För det mesta var vinttan bara en smal, reaktangulär brädbit med en spik i mitten.  Man skulle vara noggrann med att legg poå hyyssjovinttan, för annars kunde dörren börja stå och flagga i vinden.  Sedermera började man ha en riktig haka av järn i stället.

Vi använder ibland fortfarande ordet vintta när vi avser någon liten mojäng som kan föras i on- eller offläge:  Legg nedä vinttan, så stannar e!  Ibland kan vippo användas i samma betydelse.  Både vinttan å vippona kan vara av mindre eller större format.

På bilden som jag lånat från Iltasanomat en fin hyyssjo med en vintta som stängningsmekanism.

På den nedre bilden en strömbrytare som vi kan kalla vippo.

 

hyyssjo me vinttavippo

2 thoughts on “Vinttan å vippon

  1. runeparo

    Jag har aldrig hört ordet vintta förr. I mina trakter säger vi klinkko. Jag gör det också fortfarande. Jag har inget annat ord för den.

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    Gubben säger att han också använder klinkkon jämsides med vinttan. Minns nog också att jag hört klinkkon användas i min hemby.

    Gilla

    Svara

Kommentera

