Sann tä me

An sitä jo bara tär å sanna tä me! Den som sanna tä me  håller med föregående talare.  Det kan ibland vara irriterande att personen i fråga inte kan föra fram sin egen åsikt, utan gömmer sig bakom någon annan.

Om det blir bråk, kan det för husfridens skull ibland vara lika bra att bara sann tä me.  Man kan göra saken värre genom att vara påstridig, om den andra parten inte är mottaglig för logiska argument.

När man blir gammal är det ganska vanligt att  vaal minnislöös (minnet försvagas), vilket får som följd att man upprepar sig eller ställer samma frågor många gånger.  Då är det lätt hänt att familjemedlemmarna blir något irriterade, fast de är medvetna om att det hjälper föga. En bättre taktik är att låta bli att påpeka den saken och bara sann me och fortsätta med sitt.  Ibland räcker det med en nickning för att visa att man sannar me.

Uttrycket är gammalt och numera säger vi mest att vi haldä me i stället.

4 thoughts on “Sann tä me

  1. PJ

    Ordföljden i första meningen skulle jag vilja ha lite annorlunda. De två sista orden vill jag ha till ”me te”, eller kanske jag missuppfattat något?

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    Ja, ett litet missförstånd. Uttrycket betyder inte med dig, utan närmast därmed. Om jag ”sanna me te” betyder det att jag håller med dig.

    Gilla

    Svara
  3. kicki Inläggets författare

    Det är nog inte många som använder det mera här heller, men jag skulle tro att många förstår det i alla fall.

    Gilla

    Svara

Kommentera

