Silavillon

Det är inte ofta man hör ordet silavillon användas numera.  Tankarna går till hästar när ordet kommer på tal.  Det är inte lätt för en ovan att sela på en häst och det är just i det sammanhanget man kan vaal i silavillon.  Det ser ut att finnas hur många remmar och tampar som helst och i vilken ordning och hur de ska träs på är inte så gott att veta.  Får lov att medge att jag bara sett på när någon annan ha sila po hästar, så jag skulle med all säkerhet vaal i silavillon på en gång.

Numera har de flesta hundar också selar, men de är ju av en enklare sort och inte så svåra att komma underfund med.  Om morgnarna när jag ännu är lite i sömnin kan det i alla fall bli lite problem att få selen rättvänd.  Hunden brukar bli något irriterad på mig tå ja vaal i silavillon och försöker själv trä in huvudet på rätt ställe.  För honom spelar det ingen roll om silan vaal po oåvot.

Ibland hör man uttrycket silavillon användas även i andra praktiska sammanhang, om någon blandar bort sig.

Googlad bild på silan:

silan

10 thoughts on “Silavillon

  1. runeparo

    Jag har inte använt uttrycket ”selavillon”, men nog andra i min närhet. Frugan har sagt det många gånger. Men inte i fråga om hästar.

    Gilla

    Svara
  2. PJ

    Silavillon är nog känt bland oss som varit med i svängen en tid. Naturligtvis var det vanligare tidigare när hästar användes i arbete på landsbygden men än kan man höra ordet. Själv tycker jag att det är ett av de vackrare dialektorden.

    Gilla

    Svara
  3. måsa-mållon

    Jag kände inte igen ordet på direkten,det är inget jag använder. Ett bra uttryck är det i alla fall,väldigt beskrivande.

    Gilla

    Svara
  4. runeparo

    Det är möjligt. Jag kan inte ge nåt exempel på situationer, där frugan brukar prata om selavillon. Kanske då små barn skall klä på sig.

    Gilla

    Svara
  5. herbertsblog

    Jo, jo ”selavillon” minns man nog. Har nog minnen av att jag ibland i tonåren kom i ”selavillon” när jag skulle spänna Linda för kärran, släden eller höskrindan. Och Rune var nog i något slags ”selavillo” när han skulle montera upp det nya växthuset! 😀 😀 Hela världen följde hans ”villo” på bloggen.

    Gilla

    Svara
  6. kicki Inläggets författare

    Rune

    Ja, ärmar kan komma fel väg och tvinnas vid påklädningen. Inte är det lätt när man är liten.

    Gilla

    Svara
  7. kicki Inläggets författare

    Herbert
    Alla är vi barn i början, men i mitt fall börjar det nog bli lite sent att lära mig ”ti sil po hestan”.
    Det var nog väl styva ”silar” på växthuset, om man ”sko kåm se i silavillon” med dem:)

    Gilla

    Svara

Kommentera

