Nåosvedär

Hundar är duktiga på att få  nåosvedär på dofter som är intressanta för dem.  För att få  nåosvedär på något behövs ett gott vedäkåon (väderkorn), som betyder god förmåga att känna vittring.  Nåosvedär antar jag är  samma som vittring.

Nåosvedär brukar i överförd bemärkelse användas också om människor.  Vissa är bra på att snoka fram för dem intressanta saker och rykten och får de bara nåosvedär i nainting så kan de blåsa upp småsaker till ofantliga proportioner.  Så kallade grävande journalister har bra nåosvedär och ger sig inte när de hittat någon liten struntsak för att möjligen få ett scoop.

Vid en snabbgranskning av scoopen på dagens tidningar verkar det som om nåosveedri har varit lite svagt.  Eller vad sägs om Pohjalainens huvudrubrik?: http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/ruokakesko-aikoo-rakentaa-kaupan-laihialle-1.1478118

 

7 thoughts on “Nåosvedär

  1. kicki Inläggets författare

    Rune

    Började undra om inte de yngre bara använder vittring numera. Men vi som hör till den äldre generationen håller fast vid nåosveedri.

    Gilla

    Svara
  2. herbertsblog

    Nå äntligen, sa Nyman, tå tjälnjen död! Nu har du äntligen . . uttryck jag känner väl igen. Väderkåon och nåosvedär! Runes ”vedäkoon” också. Vittrin används kanske när det gäller jakthundar. 😀

    Gilla

    Svara
  3. kicki Inläggets författare

    Herbert

    Nå, det var då för väl att du äntligen lärt dig lite vörådialekt:)
    Nog kan väl journalister få vittring också, men å andra sidan liknar de ju jakthundar i sitt beteende ibland.

    Gilla

    Svara
  4. herbertsblog

    Hej Kicki! Jag har umgåtts med vöråbor rätt flitigt i mitt liv. Men de senaste veckorna har du presterat dialektala uttryck som jag aldrig hört. Så jag har lärt mig en hel del. Jämförelsen mellan jakthundar och journalister är fenomenal! 😀 Men dagens journalister sitter antagligen mest och jagar framför datorskärmen.

    Gilla

    Svara
  5. kicki Inläggets författare

    Herbert

    Det kan ju bero på att vissa gamla ord håller på att falla bort och nya kommer i stället. Just därför tar jag gärna upp dem på min blogg.

    Virtuell jakt på skärmen är det nog för det mesta.

    Gilla

    Svara

Kommentera

