Båojär

Om höstarna efter skolstarten är det vanligt att förkylningar och diverse fasåottar  (farsoter) tar fart.  Den första förkylningen håller på att klinga av, även om det varit en ovanligt seg sort som tenderat att komma tillbaka om man inte sköter sig.

Nu har magafari kommit i svang i stället.  Magsjuka är en åkomma som är ett återkommande fenomen på dagis och skola, där smittan kan grassera fritt i de stora barngrupperna.  I bästa fall går den över på en eller två dagar, om man får ut skräpet endera vägen.  I sämsta fall får man gå omkring och må illa många dagar om e by båojär, dvs. om sjukdomen inte bryter ut riktigt, utan ligger i och pyr i magen länge.

För mig känns det nästan som förkylningen ha byra båojär, då slembildningen och skröumasi inte vill släppa riktigt ens efter mera än tre veckor.

Ordet båojär betonas på båda stavelserna.  Det är ett gammalt ord som den yngre generationen knappast förstår mera.

 

4 thoughts on “Båojär

  1. PJ

    Då tillhör jag nog den yngre generationen 😉 för ordet är mig obekant. Däremot kom jag att tänk på ordet ”arjolär” som betyder ungefär att hålla på. Man kan ha något som arjolärar i knä. Magsjukan kan också arjolär å på. Ordet kan också användas i andra sammanhang än vid sjukdomar.

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    Trevligt att få känna sig yngre än vad man är:)
    Arjoläär är ett annat gammalt ord som nog kan användas i sammanhanget. Även besvärliga personer kan arjoläär i det oändliga.

    Gilla

    Svara
  3. måsa-mållon

    Jag är gammal nog att känna till båojäär(långt ä-ljud för oss). Har nog inte hört det användas på långa tider. Arjoläär har jag däremot inte hört nån gång.

    Gilla

    Svara
  4. kicki Inläggets författare

    Så bra att vi är några som hör till äldre gardet:) Använde ordet häromdagen faktiskt och motparten fattade vad jag menade – tror jag.

    Gilla

    Svara

Kommentera

