Heng lipalotton elo heng bjuolan

Hösten är kommen och efter den långa, sköna sensommaren får man väl låta sig nöja med det utan ti heng lipalotton.  Uttrycken i rubriken är väldigt gamla och jag minns inte ens när jag senast hörde dem yttras.

Om man hengär bjuolan elo lipalotton visar man tydligt med läpparna att man är missnöjd.  Det brukade mestadels vara barn som öppet vågade visa sitt missnöje å hengd bjuolan om något var motbjudande elo åotipass (opassande för dem).

Så här kunde det låta:  Nå, va staa do tidee å hengär bjuolan oåt?  Gaa no bara å räfs ront ladon!

Jag vill minnas att det också kunde finnas någon vuxen som var grinig till naturen och öppet visade sin avoghet genom att heng bjuolan.

De googlade bilderna får illustrera fenomenet.

heng bjuolan

2 thoughts on “Heng lipalotton elo heng bjuolan

  1. PJ

    Uttrycken är främmande för mig. Det som jag närmast kommer att tänka på är ”ti heng lipan”, d.v.s att vara lite ledsen men framför allt missbelåten med något. Kanske en förenklad form av lipalotton?

    Gilla

    Svara

Kommentera

