Håks

Ja håksa att jag glömt ett av de mera karakteristiska orden i vår dialekt.  Jag har ändå på känn att håks och böjningsformen håksar är i användning i ganska många österbottniska dialekter.

Här följer några exempel på lite olika situationer me håksasi:

Ja håksa it me, ja saa fy mytji! – Jag tänkte inte mig för, jag försade mig!

Do håksa vel ti tjööp kaffi? –  Du kom väl ihåg att köpa kaffe?

Do sko jo konn håks po na anna. –  Du kunde hitta på något annat.

Håksa do va an määra? – Fattade du vad han menade?

Håksa do att ja va bårt i gåår? – Kom du att tänka på att jag var borta i går.

Ja håksa it ti ta me na mat. – Jag kom inte ihåg att ta mat med.

Håks po me å nain gang! –  Tänk på mig också någon gång!

Som framgår av exemplen finns det inget bra heltäckande ord för håks i standardsvenskan.  Jag antar att håks är ett lånord från finskans hoksata.

Det finns också ett besläktat substantiv:  Ho haa do e me håksona? 

Det kan betyda :  Hur har du det med minnet?

eller:              Hur har du det med fattningsförmågan?

 

 

7 thoughts on “Håks

  1. Zwei

    I söder används nog håksa, men kanske ännu oftare håka (lika kort å-ljud), i samma betydelse. ”Jag håka inte *nåt* som låg mitt i vägen. Jag håka inte att ta med mig *nåt*..

    Gilla

    Svara
  2. jagskabara

    Jag vill tacka för en rolig och annorlunda blogg! Ibland har jag lite svårt att följa alla ord men det är ju det som är meningen och som blir lite utmanande! Bra med lite översättningslista som denna 😉

    Gilla

    Svara
  3. kicki Inläggets författare

    Tack för det! Det är givetvis inte alla som är införstådda med österbottniska dialekter, men språk av alla de slag är fascinerande.

    Gilla

    Svara
  4. Ping: Åohåksin | Gamla talesätt och dialektord

Kommentera

