Spennar

Sido, in spennar!  Vi brukade tala om spennaran långt innan det blev ett modeord för något helt annat.  I dag såg vi in spennar flyga högt över himlen vid villan.  På långa, ståtliga vingar tog den sig snabbt ur synhåll innan någon fick fram en kamera.  Googlade fram att en havsörn har ett vingspann på 2,5 meter.

Spennar användes som samlingsnamn för rovfåglar, då man sällan visste vilken art det var frågan om.  Just i dag hade vi sakkunnig på plats som genast kände igen havsörnen.

Numera förknippas spennar med personer som i olika sammanhang till varje pris försöker komma sig upp ett pinnhål eller så:  Andee je no in tokan spennar, han!  Det är inget sympatiskt epitet.

Googlad bild på spennarin, havsörnen.

 

havsörn

Edit:  Av förekommen anledning sätter jag också in en bild på reeta spennarin – sparvhöken.  Den är visst lite mindre.sparvhök - Kopia (2) 

12 thoughts on “Spennar

  1. runeparo

    Oj, det var länge sen jag hörde eller läste ordet spennar.I Vallvik använde vi nog ordet som namn på en viss bestämd mellanstor rovfågel. Men jag vet inte vilken fågel det var.

    Spennar användes nog vad jag vet huvudsakligen om plugghästar i skolan. Pinko var en annan benämning. Den fick vi väl nog av stadspojkar i lyceet.

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    Rune

    Jaså,det var en speciell rovfågel som ni kallade för spennar? Vi kallade alla rovfåglar för spennaran.

    I skolan är nog spennar ett annat ord för plugghäst, men ordet förekommer nog också i andra sammanhang om man vill försöka komma sig upp.

    Gilla

    Svara
  3. herbertsblog

    Hej! Påminner mig att under värnpliktstiden vid Nylands Brigad kallades gossar som ”gjorde sig till” kallades spennare/spännare. Kanhända Rune Paro kan tituleras ”spännare” när han vill komma upp sig i resultatlistorna i olika motionslopp? 😀 😀

    Gilla

    Svara
  4. kicki Inläggets författare

    Herbert

    Jo, spennaran finns i alla möjliga sammanhang:)
    Avhåller mig ändå från att kalla Rune en sådan.

    Gilla

    Svara
  5. runeparo

    Ja, om spennare går att använda också i idrottssammanhang kan jag nog kallas en sådan. Jag skulle nog vara villig att göra mycket för att bli bättre, bara kroppen skulle tåla det. Har nog funderat allvarligt på att dopa mig. 🙂

    Gilla

    Svara

Kommentera

