Krääsmaga

För några veckor sedan såg jag delar av Vetenskapens värld på SVT.   Biokemister, insektsexperter och molekylärbiologer undersökte i en film föruttnelsens förlopp.  Man lämnade fram mat i rumstemperatur och studerade vad som hände.  Det var väldigt äckligt med fluglarver som krälade omkring.  Så otäckt att jag var tvungen att sluta titta.

Jag visste inte att jag var så pass krääsmaga att jag inte tålde att se äcklet.  Klarar av att rökt bårt all möjlig skit som man råkar ut för i ett vanligt hem utan att det vänder sig i magen.  Men fluglarver tålde jag inte.

Krääsmaga betyder alltså att man är känslig för äckliga saker – det vänder sig i magen av illamående.

One thought on “Krääsmaga

  1. Ping: Gamla talesätt och dialektord » Blog Archive » Tjöögas

Kommentera

