Svengmoål å sprängmoål

Det finns en del människor som äter väldigt oregelbundet.  De vill ofta inte ha någon frukost, utan väntar till lunchen eller ännu senare.   Då kan de däremot häva i sig väldigt mycket mat och det är vad man menar med sprängmoål.  Man blir sprängfylld i magen.

Om det serveras mat som inte faller i smaken kan vissa bara låta bli att äta.  Det blir alltså ett svengmoål – man svänger på klacken helt enkelt.  Sådana matvanor är inte att rekommendera, men vad gör man?  Som barn fick vi nog höra om vi bar oss åt på det sättet.  Jag förstod nog inte riktigt innebörden av uttrycket då, men så pass visste jag att det inte var bra ti jet svengmoål å sprängmoål.

I dag träffade jag åofyrhappandis (helt oväntat)  ett par bekanta från min gamla hemby och de uttryckte sig i positiva ordalag om mina inlägg.  Det värmde.  Man blir aldrig för gammal för uppmuntran, så det är deras förtjänst att jag får till ett nytt inlägg i dag.  Tack.

4 thoughts on “Svengmoål å sprängmoål

  1. måsa-mållon

    Sprängmoål använder vi,men svengmoål känns obekant. Skulle ha trott att svengmoål är nån slags snabbmat,nåt man hastigt svänger ihop,men så tycks inte vara fallet.
    Har man ätit ett sprängmoål blir man ”ståppmett”,nåt jag undviker för jag avskyr att känna mig som en ”ståppa kårv”.

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    Ordet svengmoål är väl så gammalt att begreppet snabbmat inte ens var påtänkt. Jag har nog inte hört ordet på sisådär 40 år heller. Det brukade för det mesta handla om pojkar ”i åppvextin” eller karar som åt svengmoål å sprängmoål.

    Gilla

    Svara

Kommentera

