Kliivanhovo

Ja haa dåålit kliivanhovo!  Det är kanske inte så vanligt att man utan omsvep erkänner att man är höjdrädd – åtminstone inte när en arbetsuppgift ska utföras bara någon meter över marknivå.  Kliivanhovo betyder ordagrant klätterhuvud.  Hemma hos oss var det far som hade bäst kliivanhovo även i ganska hög ålder.  Om det blev behov att klättra högt upp för något reparationsarbete brukade han säga:  E je vel nåo best ja gaar tiid åpp sjölv.

Mitt dåliga kliivanhovo avslöjades även för mig själv när vi byggde villan.  Vi skulle lägga filttaksplattor eller heter det shingelplattor av filt?  Nåja, jag klev frejdigt upp på stegen, för taket är ju inte särskilt högt eller brant.  Det gick bra tills jag kom upp till kråppååsan (takåsen) och tittade ner.  Då började det snurra i huvudet och vi kunde snabbt konstatera att husbonden inte hade någon hjälp av mig,  eftersom jag fick koncentrera mig på att hålla mig fast.  Han fick hjälpa mig ner.

3 thoughts on “Kliivanhovo

  1. måsa-mållon

    Vi har variationen klyyvanhovo. Vi ”klyyvär ivieg” också då vi går med långa steg.Jag har också jättedåligt klyyvanhovo,likaså äldsta sonen. Vi är båda höjdrädda,vi har båda lätt att bli åksjuka,speciellt sjösjukevarianten. Mannen och den yngre sonen har inga problem med vare sig höjder eller gungande.
    Undrar om det sitter mellan öronen,eller rentav i öronen?

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    Vi klyyvä vedin vi:) Skämt åsido, det låter ju nästan samma med klyyv å kliiv.
    Jag blir också ganska lätt sjösjuk, så det kan ju ha ett sambnad.

    Gilla

    Svara
  3. Ping: Gamla talesätt och dialektord » Blog Archive » K

Kommentera

