Tagär ihåop å fitjar oåv

Cirkeln är sluten.  Min blogg har vandrat varvi ront och årstidernas växlingar har passerat, liksom alla helger.  Ja tagär ihåop å fitjar oåv, alltså tar ihop och maskar av.  Mitt mål med bloggen har ända från början varit att blogga ett år och bloggen startade i somras den 11 juli.   Nu har jag behandlat de ord och talesätt som för mig är mest angelägna och lagret börjar tryta.

Jag stänger inte bloggen, utan lämnar glisi i dörin  för eventuella nya uppslag,  som kan dyka upp helt apropå i de vardagliga sysslorna.  De dagliga inläggen kommer i alla fall att falla bort.  Lite vemodigt är det allt.

Jag kommer till sist att publicera en alfabetisk förteckning över samtliga ord som kommit upp till behandling med två bokstäver per dag.  Orden kommer att vara klickbara, så att man kommer direkt in på inlägget ifråga.  Det handlar om drygt femhundra ord förutom de gamla talesätten.

De gamla talesätten har redan en skild kategori, så de kommer inte att ingå i den alfabetiska förteckningen.

8 thoughts on “Tagär ihåop å fitjar oåv

  1. måsa-mållon

    Nämen,nämen,va ska ja nu böri lees? Lägg åpp in nyy bloggsuöm nu diräkt! Do hittar nåo na mönstär ti gaa et.

    Gilla

    Svara
  2. PJ

    Jag får tacka för en utomordentligt fin blogg men många ord och uttryck som blommat upp under året! Ibland har jag funderat på hur du kunnat minnas allt. Allt har sin tid och även om förrådet ”byri tasm åv” så finns det tydligen chans ännu på inlägg. Ha en fortsatt fin sommar!

    Gilla

    Svara
  3. kicki Inläggets författare

    måsamållon
    Det återstår att se om jag hittar na bra mönstär:)

    Ska i alla fall lägga in den alfabetiska förteckningen med början i morgon. Två bokstäver i taget, för det tar sin tid att få dem klickbara med den blogghastighet vi får nöja oss med vissa dagar.

    Gilla

    Svara
  4. kicki Inläggets författare

    PJ

    Tack själv för fin support, när minnet har svikit mig ibland! Tasmas har jag väl inte skrivit om, men nu kom det ju med i alla fall:)
    Jag kommer ju nog att kommentera som vanligt, även om jag inte skriver på den egna bloggen.

    Gilla

    Svara
  5. GO

    Jag vill också tacka för en fin blogg. Någonting som överraskat mig är att det har funnits en hel del ord och uttryck som varit helt främmande trots att det geografiska avståndet mellan oss är mycket litet.

    Gilla

    Svara
  6. kicki Inläggets författare

    GO
    Tack för värdefulla kommentarer! Jag har hört samma från gruppen som håller på och sammanställer vörådialekten till en bok. Många olika åsikter om orden där också. Ska bli intressant att ta del av den skriften när den kommer ut.

    Gilla

    Svara

Kommentera

