Pyyt å kårji ti huosi

Blåbären är mogna rekordtidigt i år.  Själv hade jag inte ens tänkt tanken förrän någon började skriva om dem här på bloggportalen.  Har för mig att jag brukar börja plocka på andra halvan av juli.

Instinkten att kårji ti huosi inför vintern sitter väl i sedan urminnes tider.  Då man kårjar ti huosi betyder det att man plockar bär och svamp, men också att man  skördar spannmål och tar upp potatis och rotfrukter.   Det får antas att kårji är ett lånord från finskans korjata som betyder skörda.

Jag följde alltid med mamma ti bäriskåojin när jag var barn och på så sätt har det blivit en vana att plocka skogsbär.  Vi brukade alltid gå på förmiddagarna och var i skogen ett par timmar.  På hemvägen hade vi för vana att sticka oss in till mommos, där vi fick kaffe och dopp.  Det var alltid med en känsla av tillfredsställelse och lite trötthet som vi satte oss till bords efter välförrättat värv.

I går gick jag först bara för att se om blåbären faktiskt var mogna och kunde konstatera att så var fallet – och det finns ganska mycket av dem också.  På eftermiddagen tog jag sedan hunden med och så traskade vi iväg.  Han vaktade ämbaret mer eller mindre hela tiden medan jag plockade och var nöjd när vi beslöt att gå hem igen.  Vi brukar inte stanna så länge i skogen, utan går flera gånger i stället.

Jag tror inte det är så många i den yngre generationen som plockar bär numera, men det finns en del av oss äldre som pyytar åpåå ganska ordentligt, vilket betyder att man är angelägen att ta vara på vad naturen bjuder.  Vissa brukar till och med sälja för att tjäna en liten skattefri summa.

Såhär ser blåbären ut i år, stora och fina.

296

6 thoughts on “Pyyt å kårji ti huosi

  1. marita

    Så fina blåbär du hittat! Här i min skog är de inte riktigt mogna ännu. Det finns en hel del lilafärgade kartar, så det får vänta ett tag ännu.
    Blåbär och hallon plockar jag varje år.

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    Märkte samma sak när jag kom till ett mera skuggigt ställe. Får vänta en vecka till eller så på dem.

    Gilla

    Svara
  3. måsa-mållon

    Vi använder ”kårjar” i betydelsen ta hand om sköta om.Vi kårjar småbarnen,eller kårjar om, kan vi också säga.
    Jag plockade också mycket bär som barn tillsammans med familjen.När jag var i tonåren och ville ha ett par skor som mamma inte tyckte om,plockade jag blåbär och tog bussen till torget och sålde. Jag fick precis ihop till skorna! Undrar om det är nån tonåring som skulle göra det idag…. Jag skulle gärna plocka mycket bär,men kroppen sätter gränser nuförtiden,så jag köper också en del.

    Gilla

    Svara
  4. kicki Inläggets författare

    Kårjar om känner jag igen också. och nu kom jag på att vi brukar säga att vi kårjar naa me ås – i betydelsen att vi set till att få någonting med.
    Jag har aldrig sålt bär, utan allt jag plockar är till husbehov och så ger jag till mina vuxna barn vid behov.

    Gilla

    Svara
  5. Zwei

    Korjata också = reparera. I söder användes det mest i att ”kårja bort” något, d.v.s. att städa undan nåt (vanligtvis nåt mindre trevligt, som hundkacka eller allmänt ostädade saker på fel plats).

    Gilla

    Svara
  6. kicki Inläggets författare

    zwei

    Den användningen har vi också. Vi kårjar bårt efter tillställningar och liknande. Det är nog en utvidgad bemärkelse av att kårji naa messe. Bra att jag får kompletteringar, så kommer flera saker upp!
    Hund-och kattkakka brukar vi rökt bårt, men kårj bårt är inget dåligt alternativ.

    Gilla

    Svara

Kommentera

