Klöijjas

Om man vaal krankbiti (blir myggbiten) kan det börja klia eller klöijjas som vi säger.  Det har ändå inte blivit någon mygginvasion denna försommar, då det annars brukar vara besvärligast med krankan.

I maj när dikena stod vattenfyllda med massor av  mygglarver var jag lite mordisk och gick och hällde Fairy i de närbelägna vattensamlingarna vid villan.  Om den uteblivna mygganstormningen beror på det låter jag vara osagt, men värre blev det i alla fall inte.  Nu finns det inget vatten i dikena och kläckningsplatserna är begränsade.

Ordet klöijjas eller klöijjar börjar snart vara bortglömt, för ungdomar talar om att e kliiar.

5 thoughts on “Klöijjas

  1. måsa-mållon

    Jag har heila tiidin nain krankpållo såm klöijas. Gobbin helld maatåljon i voårt diik, men kanstji Fairy ji efektiivan,fö krankan finns e gått åm jäär .

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    Jag har haft bara ein krankbito som jag kommer ihåg denna sommar. Väldigt lite av dem alltså, kanske hjälpte Fairy. Jag kollade i alla fall att aktiviteten i diket upphörde efter fairybehandlingen. Ett par deciliter uppblandat med lite vatten.

    Gilla

    Svara
  3. Ping: Gamla talesätt och dialektord » Blog Archive » Bleimona, blååsona å kvisona

Kommentera

