Skråfyllt

Häromdagen var jag igen på en liten utflykt till min barndoms omgivningar.  Vandrade på den smala, gräsbevuxna vägen och tittade på blåbärsriset och skogen.  Var tvungen att räkna bakåt och kom fram till att det är cirka 25 år sedan mamma och jag en kall försommar planterade tallarna som syns på bilden .  Man kan konstatera att de vuxit, men också att det tar lång tid för tallar att växa sig riktigt stora.

Kommer ihåg att det var väldigt stenigt i marken och det klingade nästan varje gång vi stötte ner speti (spettet).  Det finns en hel del hällor i skogsbacken och där gick det förstås inte alls att sätta någon planta. I förgrunden syns en sådan hello.

Ibland när vi tyckte oss se en bra plats,  där det verkade finnas tillräckligt med jord, rände spettet igenom utan motstånd.  E va skråfyllt, som mamma sade.  Det betyder att det som såg ut som jord i själva verket mest bara var löv, gamla barr, stickor och bark.  I andra sammanhang har jag inte hört ordet skråfyllt, som då var helt nytt för mig.

tallplantering

 

2 thoughts on “Skråfyllt

  1. måsa-mållon

    Jag har för mig att jag hört mamma använda ordet i betydelsen fullt med bråte/skräp. Själv använder jag det inte.Fina hällor,förresten.

    Gilla

    Svara
  2. kicki Inläggets författare

    Intressant att någon annan faktiskt använder ordet ännu. Använder inte det själv heller, utan det dök bara upp i minnet när jag såg planteringen.
    Hällorna är fina och mycket mindre än de var i min barndom:)

    Gilla

    Svara

Kommentera

